zondag 20 januari 2019

Scrummen in de klas – deel 3 – Scrumviering!


In DEZE blog vertelde ik over het laten formuleren van de doelen door de kinderen. Door ze in het begin te begeleiden bij het formuleren van de doelen, zullen ze er zelf steeds sterker in worden.
HB kinderen hebben nogal eens de neiging om zichzelf als norm te zien en dan is het stellen van een doel voor een hele klas best ingewikkeld.
Inmiddels heeft de klas al zoveel ervaring met het scrummen opgedaan en kennen ze elkaar en elkaars talenten en leerpunten zo goed, dat het formuleren van doelen, zoals voorspeld, steeds beter gaat. Een genot om te zien waar kinderen mee komen!

Voor de herfstvakantie hadden we al met al zo’n 60 minuten aan feesttijd met elkaar verzameld. Ook hier werd de scrummaster weer ingezet om ervoor te zorgen dat we als klas een invulling aan deze tijd zouden geven waar iedereen zich in kon vinden.

In je pyjama naar school, filmkijken en je knuffel mee naar school nemen, werden door veel groepjes genoemd. Toen er ook de suggestie kwam om een Halloween feest te organiseren, was het plan gauw klaar; iedereen mocht in pyjama naar school, met een knuffel en/of kussen en we zouden met elkaar Nightmare before Christmas gaan kijken (een film met een Halloween tintje).
Iedereen blij en enthousiast.



Toen de dag aanbrak dat we met elkaar onze overwinningen gingen vieren, startte de dag al geweldig! Iedereen kwam binnen met ofwel een pyjama (spiderman pyjama’s, eenhoorn onesies, joggingpakken), een knuffel of een kussen. Een en al gezelligheid wat de dag meteen een goede sfeer gaf. 





Ik was enorm onder de indruk wat dit met de klas deed. De sfeer, het respect voor elkaars keuzes (sommigen wilden liever niet in pyjama, maar brachten wel een kussen mee), de gezelligheid…
Dit heeft echt iets met mijn groep gedaan en ik ben nog enthousiaster over het scrummen geworden. 

Ik kan het echt iedereen aanraden! Je ziet de kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Tevens neemt de scrummaster een prachtige plek in de groep in. Heb je dus een leerling die het nodig heeft of het verdient om deze positie in de klas in te nemen? Dan heb je reden te meer om te gaan scrummen.

En zo leer je elk jaar weer iets nieuws…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten