Doorgaan naar hoofdcontent

Executieve Functies


"Ik ben mijn huiswerk vergeten." 
"Hadden we vandaag een topotoets?" 
"Voordat ik het wist, had ik hem al een dreun gegeven. Dat was niet zo handig van me, maar ik was ook zo boos!"
"Ik kon me niet zo goed concentreren..."


Enkele voorbeelden van situaties die je in een (HB)klas meemaakt. De zogenaamde executieve functies...de vaardigheden die nodig zijn om tot leren te komen; flexibiliteit, taakgerichtheid, taakinitiatie, reactie-inhibitie zijn enkele voorbeelden hiervan.

Bij ons op school zijn we sinds ruim een jaar aan het werk met de lessenserie Route 11, bedacht door Hanneke van Dasler. Per les wordt één van de 11 executieve functies op een voor kinderen duidelijke manier uitgelegd en door middel van leuke opdrachten geoefend.
Ik zal eerlijk zijn...ik wist er nog niet veel van voordat we met Route 11 gingen werken. Door het aangaan van de lessen en de oefeningen herken ik bepaalde moeilijkheden met de EFs veel beter bij mijn leerlingen. Door ermee te oefenen en het een naam te geven (alle functies worden in deze methode vergeleken met een functie/onderdeel van een auto), begrijpen kinderen meteen hoe het werkt en waarom het belangrijk is om deze vaardigheden onder de knie te krijgen.

Vlak voor Kerst liet de klas een prachtig staaltje volgehouden aandacht zien. Ik had het woord kerstbomenwinkel op het bord geschreven met de opdracht zoveel mogelijk verschillende woorden te maken met de letters van dit woord. Ik moest de aandacht van de klas bijna met geweld losrukken van de opdracht toen het pauze was...ze wilden er niet mee stoppen. Resultaat: 168 woorden en eigenlijk waren we nog niet klaar.

Afgelopen week trainend we in de klas onze flexibiliteit. Kun jij anders naar dingen kijken? Vanuit iemand anders oogpunt? Dat is belangrijk, want als je tegen een probleem aanloopt, is het handig als je flexibel bent en het ook op een andere manier kunt bekijken. Wellicht vind je dan een oplossing. Om dit te trainen bekeken we een aantal optische illusies. Dit spreekt kinderen bijna altijd aan en het gaf een goede basis voor de opdracht die erop volgde; zelf aan de slag met het maken van een optische illusie. De resultaten waren verbluffend!
Na de les bespraken we met de klas nogmaals wat het nut is van flexibel kunnen zijn en denken. Nu ze dit zelf ervaren hebben en onder woorden kunnen brengen wat het precies inhoudt, kan ik als leerkracht ze eraan herinneren hun flexibiliteit in te zetten wanneer ze vastlopen met een opdracht of in een bepaalde situatie. "Je hebt met die opdracht laten zien dat jij flexibel kunt zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat het je nu ook lukt." 
Vertrouwen uitspreken en de kinderen eigenaar maken van hun eigen leerproces...succes gegarandeerd!







Ik sluit dit blog graag af met een citaat van Hanneke van Dasler:
"Elk kind leert op zijn eigen, unieke manier. Door een kind zelfbewust te laten worden over zijn of haar eigen talenten en manier van leren, ontvangen zij bagage voor hun verdere leven. Dit zelfbewustzijn is van belang om op een passende wijze ergens bedreven in te worden of om iets te bestuderen."

Bedankt voor het lezen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Column Gifted Magazine | herfst 2021

  “Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene  blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn  hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem  te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en  ideeën. Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende, voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen. Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet...