Doorgaan naar hoofdcontent

Dweck vs. Hattie

Na een pittige discussie op LinkedIn met iemand die de growth mindset een hype vindt en het boek van Carol Dweck ziet als niet meer dan een bestseller, kon ik het niet laten hier toch wat uitgebreider op in te gaan in een blog.

De aanleiding:
Er werd een prachtige positieve bijdrage gepost door een zeer enthousiaste leerkracht; een foto van een ladder die de fixed en growth mindset zou vertegenwoordigen. Desbetreffende leerkracht was creatief, ambitieus en vol passie...zoveel was duidelijk. Ik word daarvan ook heel enthousiast.

Ik heb al vaker laten vallen dat ik niet zo van de getallen ben; we hebben immers te maken met kinderen, niet met rekenmachines. Daarom schoot een opmerking op dit lieve bericht mij zeer in het verkeerde keelgat. Deze ladder zou niets opleveren, want John Hattie beweert dat er pas leerrendement zou zijn bij een effectgrootte van meer 0.40 (dit noemt hij het kantelpunt). De ladder zou slechts 0.19 scoren. Waardeloos en onzinnig dus en de groeiende mindset werd benoemd tot niets meer dan een hype.
Mijn reactie op dit bericht was een link naar een artikel over een onderzoek naar het werk van Hattie waarin zijn tabellen vol getallen keihard onderuit werden gehaald.

Begrijp me niet verkeerd...ook ik heb Hattie's boek gelezen (Visible learning for teachers) en ik sta volledig achter zijn ideeën over het effect van leerkrachten en hun handelen op de leerlingen en hun leerrendement. Ik heb echter niets met al die getallen. Ik geloof niet in dat soort onderzoeken, omdat je met kinderen te maken hebt. Mensjes die allemaal hun emoties hebben, hun dag wel of niet, deel uitmaken van een groepsdynamiek en je er om die reden dus geen getal aan kunt hangen.

Mijn titel Dweck vs. Hattie is natuurlijk onzin. Het gaat niet om het één tegen het ander. Het gaat erom dat het niet uitmaakt hoe je het noemt, als maar duidelijk is dat kinderen het nodig hebben om gezien en gehoord te worden. Om uitgedaagd te worden en buiten hun comfort zone te stappen. Dat het goed is om een leerling af en toe keihard de frustratie in te duwen om het daar even te laten spartelen, waarna jij ze als leerkracht bij de hand neemt en ze stap voor stap laat leren en groeien. Maar vooral ook dat leerlingen te zien krijgen wat ze aan het leren zijn en ook waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan.

Om met twee mooie dingen te eindigen, volgen hier een quote van Hattie die me raakte, evenals een filmpje van Dweck die de fixed en growth mindset prachtig uitlegt. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, zolang we het er maar over eens zijn dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst...en dat dat dan weer te maken heeft met hoe een kind in zijn/haar vel steekt.

John Hattie - Visible Learning for Teachers:
"Excellente leraren hebben oprecht respect voor hun leerlingen. Ze zien hen als mensen met eigen persoonlijkheid en ideeën. Ze hebben een passie voor onderwijs en leren. Daarbij zijn ze in staat op spannende opdrachten te geven, waarbij denken van een hoger niveau nodig is. Ze tonen emoties over succes en tegenslag in hun werk. Ze zijn in staat om eigen lessen te (her)ontwerpen waarbij ze leerlingen actief betrekken en verbindingen leggen tussen nieuwe kennis en wat leerlingen al kennen of kunnen. Hun excellentie stelt hen in staat hun groep door en door te kennen en te reageren op wat er in de groep of met individuele leerlingen gebeurt." 

Carol Dweck - Growht mindset:





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Column Gifted Magazine | herfst 2021

  “Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene  blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn  hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem  te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en  ideeën. Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende, voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen. Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet...