Doorgaan naar hoofdcontent

Scrummen in de klas – deel 3 – Scrumviering!


In DEZE blog vertelde ik over het laten formuleren van de doelen door de kinderen. Door ze in het begin te begeleiden bij het formuleren van de doelen, zullen ze er zelf steeds sterker in worden.
HB kinderen hebben nogal eens de neiging om zichzelf als norm te zien en dan is het stellen van een doel voor een hele klas best ingewikkeld.
Inmiddels heeft de klas al zoveel ervaring met het scrummen opgedaan en kennen ze elkaar en elkaars talenten en leerpunten zo goed, dat het formuleren van doelen, zoals voorspeld, steeds beter gaat. Een genot om te zien waar kinderen mee komen!

Voor de herfstvakantie hadden we al met al zo’n 60 minuten aan feesttijd met elkaar verzameld. Ook hier werd de scrummaster weer ingezet om ervoor te zorgen dat we als klas een invulling aan deze tijd zouden geven waar iedereen zich in kon vinden.

In je pyjama naar school, filmkijken en je knuffel mee naar school nemen, werden door veel groepjes genoemd. Toen er ook de suggestie kwam om een Halloween feest te organiseren, was het plan gauw klaar; iedereen mocht in pyjama naar school, met een knuffel en/of kussen en we zouden met elkaar Nightmare before Christmas gaan kijken (een film met een Halloween tintje).
Iedereen blij en enthousiast.



Toen de dag aanbrak dat we met elkaar onze overwinningen gingen vieren, startte de dag al geweldig! Iedereen kwam binnen met ofwel een pyjama (spiderman pyjama’s, eenhoorn onesies, joggingpakken), een knuffel of een kussen. Een en al gezelligheid wat de dag meteen een goede sfeer gaf. 





Ik was enorm onder de indruk wat dit met de klas deed. De sfeer, het respect voor elkaars keuzes (sommigen wilden liever niet in pyjama, maar brachten wel een kussen mee), de gezelligheid…
Dit heeft echt iets met mijn groep gedaan en ik ben nog enthousiaster over het scrummen geworden. 

Ik kan het echt iedereen aanraden! Je ziet de kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Tevens neemt de scrummaster een prachtige plek in de groep in. Heb je dus een leerling die het nodig heeft of het verdient om deze positie in de klas in te nemen? Dan heb je reden te meer om te gaan scrummen.

En zo leer je elk jaar weer iets nieuws…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Column Gifted Magazine | herfst 2021

  “Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene  blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn  hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem  te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en  ideeën. Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende, voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen. Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet...