Doorgaan naar hoofdcontent

Executieve functies – Route 7: Organiseren


“Op bijzondere spullen moet je zuinig zijn. Zo zet men een mooie auto graag in de garage waar tevens spullen liggen om de auto in optimale conditie te houden. 
Structuur en orde zijn noodzakelijk om activiteiten goed uit te kunnen voeren. Om zaken te kunnen ordenen of bijhouden, zal je een systeem moeten bedenken dat voor jou handig is. Leerlingen die goed in staat zijn hun spullen te ordenen, zijn beter in staat hun werk netjes en tijdig af te ronden.” (van Dasler, 2017)

Organiseren is het vermogen om systemen te ontwikkelen en te onderhouden om op de hoogte te blijven van informatie of benodigde materialen. Deze vaardigheid richt zich niet alleen maar op activiteiten en verantwoordelijkheden, maar ook op gedachten en ideeën én gevoelens en emoties. (uit: Slim maar… | Dawson & Guare

Wanneer je een blik werpt in een voltijds HB-klas, valt één ding meteen op. Veel tafels zijn een grote bende! Veel papieren, boeken, prulletjes en uitpuilende vakken. Alles wordt bewaard, maar niet zorgvuldig opgeborgen. Proppen is een vaardigheid waar de meeste van deze kinderen erg kundig in zijn, het terugvinden van belangrijke spullen helaas minder.

Het is van belang dat kinderen het nut van opruimen en het ordenen van spullen leren inzien. Ze ervaren vaak wel de vervelende kanten van het niet goed kunnen organiseren (fietssleutel kwijt, pen niet kunnen vinden in je vak, gymtas is nergens te vinden en dan hebben we het nog niet eens over het huiswerk waarvan jij al hebt gezien dat dat per ongeluk in de papierbak terecht is gekomen), maar kunnen dit nog niet altijd omzetten naar een handige vaardigheid.  

Ervaringen uit de praktijk
Wij werken in de klas met een prachtig systeem voor uitgestelde aandacht. Elk kind heeft een gelamineerd kaartje met daarop zijn of haar naam. Op de instructietafel staat een houten blokje waar de kinderen hun kaartje in kunnen zetten. Dit blokje noemen wij de antwoordengenerator. De kaartjes zijn je sleutel tot het vergaren van de antwoorden op je vragen.

Leerkracht! Dit kaartje is jouw sleutel tot het helpen aanleren van het organisatie vermogen van je leerlingen. Kaartje kwijt? Dan ben je de sleutel tot het vergaren van je antwoorden kwijt. Dit overkomt leerlingen slechts eenmaal, daarna weten ze hoe belangrijk het is om dit kaartje op een goede plek te bewaren. En dat lukt niet in een rommelig vak. 

Ik heb ooit een meisje in de klas gehad dat na één dag haar kaartje al kwijt was. Ze stond te huilen bij haar tafel, volkomen in paniek. Ik vroeg haar om haar vak leeg te halen en alles te ordenen en weer netjes terug te stoppen in haar vak. Er kwam een enorme bende aan papieren, schriften en boeken uit haar vak. Ergens tussen twee stapels papieren zat haar kaartje. Ze was zo opgelucht dat ze vanaf dat moment haar vak altijd keurig op orde had en zelfs een speciaal plekje voor haar kaartje had gevonden.

Materiaal om mee te oefenen
Om kinderen te leren dat je informatie op vele verschillende manieren kunt ordenen, maak ik vaak gebruik van de volgende opdracht.
Verdeel de klas in groepjes van maximaal 3 leerlingen. Geef elk groepje een papier met heel veel verschillende hoofden van mensen erop. Verschillende haarkleuren, huidskleuren, verschillende leeftijden, emoties en ga zo maar door.
Geef elk groepje ook een A3 papier, schaar en lijm en laat ze alle gezichten ordenen.

Je zult zien dat er op verschillende manieren geordend zal worden. Mannen bij mannen, vrouwen bij vrouwen. Oud en jong, verschillende haarkleuren bij elkaar, verschillende huidskleuren bij elkaar, verschillende emoties bij elkaar. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden. Bespreek aan het eind alle mogelijkheden.

Op deze manier leer je kinderen zien dat je op verschillende manieren naar informatie kunt kijken. Als je geen specifieke opdracht krijgt, kun je het op je eigen manier doen. Maar als je wel een duidelijke opdracht krijgt, weet je waar je naar moet kijken en is het ordenen zo gepiept.
De boodschap op school moet altijd zijn dat je tafel een werkplek is waar je rustig moet kunnen werken zonder afgeleid te worden. Daarom is het handig om jezelf een opruimprocedure aan te leren. De volgende opruimprocedure wordt beschreven in Route 11.

Kijk eens in je laatje. Hoe ziet het eruit? Voer de opruimprocedure uit:
·       Maak je werktafel leeg
·       Verdeel alles over twee stapels: bewaren/niet bewaren
·       Gooi de stapel “niet bewaren” in de prullenmand
·       Van de stapel “bewaren” maak je opnieuw twee stapels: schoolspullen/spullen voor thuis
·       Stop de spullen voor thuis in je tas
·       Bekijk de stapel “schoolspullen” nog eens en bepaal wast er met deze spullen moet gebeuren; losse papieren in een multomap of opbergfolder, losse potloden e stiften in een etui, etc.
·       Stop het schoolmateriaal netjes terug in je vak
·       Herhaal elke week een keer


Je kunt er natuurlijk een leuk Harry Potter thema aan geven en verwijzen naar de sorteerhoed. Dit maakt het voor een aantal kinderen vaak leuker en gemakkelijker om mee aan de slag te gaan. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Column Gifted Magazine | herfst 2021

  “Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene  blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn  hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem  te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en  ideeën. Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende, voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen. Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet...