zaterdag 24 augustus 2019

De eerste schoolweken - Contact met ouders

Zorg dat je aan het begin van het jaar persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas.
Het is daarom aan te raden om in de eerste weken regelmatig een update te geven van dat wat er speelt in de klas en al na een aantal weken de ouders uit te nodigen voor gesprekken.
Ook is er veel voor te zeggen om elk jaar te starten met een informatieavond. Tijdens deze avond heb jij als leerkracht de mogelijkheid te vertellen hoe het eraan toegaat in je klas en kunnen ouders vragen stellen.

Ik hecht er waarde aan om ook op dat moment mezelf te laten zien als mens en een persoonlijk verhaal met de ouders te delen. Je nodigt ouders dan meteen uit om ook hun verhaal met jou te delen, wat weer ten goede komt aan het inzicht verkrijgen in je leerlingen.
Korte lijntjes met ouders kan voorkomen dat er ruis ontstaat. Je hebt immers hetzelfde doel voor ogen; zorgen dat het goed gaat met de ontwikkeling van de leerling in kwestie.

Nodig ouders ook regelmatig uit om een kijkje in de klas te komen nemen. Het vergroot de ouderbetrokkenheid en het is ook gewoon ontzettend leuk om met je klas te laten zien waaraan je al die tijd zo hard hebt gewerkt!


Tenslotte: een goede overdracht.
Hoewel ik zelf altijd graag zo blanco mogelijk een nieuw jaar in stap, is het wel belangrijk om het een en ander te weten over je nieuwe leerlingen. Zelf hecht ik met name waarde aan zaken als thuissituatie en eventuele bijzonderheden over het kind (ASS, allergieĆ«n, etc.) 
Voor de rest wil ik graag de klas leren kennen zonder teveel voorkennis. Wanneer ik vervolgens vragen heb, neem ik altijd contact op met voorgaande leerkracht.

Een goede administratie in de vorm van de belemmerende en stimulerende factoren, zo feitelijk mogelijk en zonder oordeel geschreven, is voor mij altijd een goede houvast. Hier haal ik voor mezelf voldoende informatie uit om met een klas te kunnen starten.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten