Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste schoolweken - Geef complimenten

Wie kent niet dat gevoel dat je bekruipt in de laatste dagen van de zomervakantie? Kan ik het nog wel? Krijg ik ook deze klas mee? Zal ik alle kinderen kunnen bedienen? Zie en hoor ik ze allemaal? 

Iedere leerkracht weet dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar het groepsvormende proces van groot belang is voor het verdere verloop van het schooljaar.  Hoe spannend ook, ik kijk ook altijd enorm uit naar deze eerste paar weken. Samen starten, elkaar leren kennen met behulp van leuke spelletjes en energizers, samen de regels opstellen en ondertekenen. Het is de basis waar je de rest van het jaar op terug kunt vallen.

Zelf vind ik het boek de Gouden Weken van Boaz Bijleveld een prettig boek om te gebruiken, evenals Orde gevraagd! van Ivo Mijland.
In De Gouden Weken krijg je allerlei tips voor een goede start van het jaar, de basis voor de rest van je schooljaar. In Orde gevraagd! krijg je inzicht in hoe je als leerkracht een goede band op kunt bouwen met een klas en op die manier het gezag krijgt. 

De tips die Boaz Bijleveld geeft, zijn een goede houvast om je schooljaar mee te starten. Maar ook voor de rest van het jaar blijven deze tips zeer bruikbaar. Ik bespreek elke dag één tip en geef daarbij mijn eigen ervaringen weer. Daarnaast vul ik de tips aan met informatie uit Orde gevraagd!

Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Iedereen weet dat van de 10 opmerkingen die ene negatieve blijft hangen en de overige negen positieve sneller vergeten worden. Bouwen aan een goede band met je leerlingen vereist van een leerkracht dat je de groep vooral positief benadert.
Mijland stelt zelfs dat je een leerling die de regels overtreedt op een positieve manier feedback kunt geven op zijn gedrag. Bijvoorbeeld wanneer een leerling steeds zit te kletsen, terwijl de regel is dat iedereen luistert wanneer een ander aan het woord is. Je kunt dan als leerkracht boos of geïrriteerd reageren, maar je kunt ook luid en duidelijk zeggen: “Hans, wat heb je een prachtige stem.”

Over het gebruik van humor zegt Mijland het volgende:
“Humor is wellicht het krachtigste en eenvoudigste middel om tijdens de les van de dagelijkse sores te ontstressen, het onderlinge vertrouwen te verruimen en het is bovendien een prima middel om het relativeringsvermogen te vergroten. Humor geeft verbinding.”


Daarbij zeggen zowel Mijland als Bijleveld dat het belangrijk is om complimenten klassikaal te geven en leerlingen één op één te bestraffen of aan te spreken op gedrag. Positieve dingen groot maken en negatieven dingen klein houden. Dit bevordert de positieve sfeer in de groep.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Column Gifted Magazine | herfst 2021

  “Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene  blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn  hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem  te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en  ideeën. Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende, voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen. Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet...