zondag 25 augustus 2019

Grej of the day - Mijn nieuwe uitdaging

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik ervan gehoord heb. Een collega vertelde vol enthousiasme over Grej of the Day; een raadsel, een microles, onthouden en verder vertellen. 
Het klonk mij meteen geweldig in de oren. Ik heb me aangemeld bij de Facebook pagina van GOTD en kocht ook meteen het boek. 
Later bleek dat er nog maar weinig leerkrachten in mijn omgeving zijn die bekend zijn met het fenomeen. En dat terwijl het echt heel cool is! En laat dat nou net de slogan zijn van GOTD; Kennis is cool!

Elk jaar een nieuw doel
Mijn werk is mijn passie. Ik geniet ontzettend van mijn klas, mijn kinderen helpen ontwikkelen en interessante lessen ontwerpen. Toch heb ik het nodig om mezelf elk jaar weer een nieuw doel te stellen, een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo heb ik in de afgelopen jaren Leren-Leren in mijn klas ingezet, bijgeschaafd en lessen ontwikkeld. Dat staat nu.
Toen ging ik bezig met Route 11, het ontwikkelen van de executieve functies. Ook daar kan ik inmiddels goed mee uit de voeten.
Vervolgens ben ik lessen gaan ontwikkelen speciaal voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. En ook dat is klaar en loopt.
Ik was dit jaar daarom wel weer toe aan iets nieuws. Dus toen ik hoorde van GOTD en ik de overstap maakte naar een andere school waar ik de vrijheid heb gekregen om alle zaakvakken weg te zetten binnen thema's, heb ik GOTD daaraan toegevoegd. Dit gaf mij de ruimte om in zeer korte tijd (microlessen van Max 8 minuten) veel extra informatie te bieden aan mijn leerlingen over onderwerpen die goed passen bij de thema's. 

Samen met mijn collega Luke van Akkeren heb ik drie overkoepelende thema's ontwikkeld met elk drie subthema's. Hierover schrijf ik later nog een blog. Voor nu eerst een korte uitleg.

De subthema's zijn opgebouwd uit vijf grote opdrachten waarbinnen veel ruimte is voor het ontwikkelen van creatieve (denk)vaardigheden, acht Vragenstein vragen waarbij de nadruk ligt op het beantwoorden van een hogere orde onderzoeksvraag, tien schrijf- en stelopdrachten met onderwerpen die goed passen bij het thema en twee O&O opdrachten. Daarnaast worden ook muziek, drama, filosofie en engels ingevuld met onderwerpen passend bij het thema.

Toch bood GOTD mij de kans om nog meer onderwerpen aan het thema te kunnen hangen. Per jaar bied ik drie van de negen ontwikkelde thema's aan, die vervolgens weer herhaald worden. Zou een kind dus in groep 3 starten in de voltijd HB-groep, dan komen alle thema's twee keer aan bod. 
Ik heb bij het ontwikkelen van de thema's eerst alle kerndoelen van het SLO bekeken, met daarbij de onderwerpen uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis (entoen.nu). Dit omdat ik er zeker van wilde zijn dat de doelen behaald worden en alle belangrijke onderwerpen behandeld worden.

GOTD biedt mij de mogelijkheid om onderwerpen waar je niet echt een grote opdracht over kunt maken of niet goed passen binnen een ander vak (of waar gewoonweg geen plek meer voor was binnen alle andere opdrachten) toch aan te bieden.

Micael Hermansson
Grej of the day is bedacht door Micael Hermansson. Hij merkte tijdens zijn loopbaan als leerkracht dat het lastig was om zijn leerlingen te motiveren en het frustreerde hem dat school en het hebben van kennis niet als cool werd ervaren. Hij kwam uiteindelijk op het idee om korte lessen te geven met een WOW-factor. 
Hij gaf hierover een TEDx die je HIER kunt bekijken.

Grej is het Zweedse woord voor ding. GOTD betekent dus eigenlijk ding van de dag (al kunnen het ook plaatsen of mensen zijn)

Hoe werkt GOTD?
GOTD begint met een raadsel. Hiermee zet je kinderen aan tot denken en onderzoeken. Het raadsel schrijven ze in een schrift. Je stuurt ze met dit raadsel naar huis en laat ze daar met bijvoorbeeld hun ouders over praten en nadenken.

De volgende dag bespreek je de antwoorden waar de kinderen mee komen, geef je het juiste antwoord en geef je een microles van maximaal 8 minuten over dit onderwerp. Deze les wordt ondersteund door een PowerPoint presentatie met voornamelijk foto's en steekwoorden. Het verhaal dat je over het onderwerp vertelt moet een WOW-factor hebben. 

Tijdens het luisteren naar de lessen, noteren kinderen een aantal feiten in hun schrift. Ze mogen er ook tekeningen bij maken.
Je stuurt de kinderen vervolgens naar huis met de opdracht om het verhaal over het onderwerp aan tenminste drie anderen te vertellen.
Wie weet leren ze tijdens die gesprekken nog meer weetjes en feitjes.

Je kunt ervoor kiezen om meteen een nieuw raadsel mee te geven. Zelf geef ik om maandag en woensdag een raadsel mee, geef ik de microles op dinsdag en donderdag en bespreek ik de Grej na op woensdag (met een nieuw raadsel erbij) en vrijdag.

Om het verhaal compleet te maken, kun je een foto printen van het onderwerp dat je hebt besproken. Dit hang je op de muur naast een landkaart/wereldkaart. Je verbindt een touwtje van het plaatje naar de plek op de landkaart. 
Wanneer je meerdere onderwerpen behandeld hebt, kun je ook naar onderlinge verbanden kijken. Het vrijheidsbeeld en de Eiffeltoren zijn bijvoorbeeld beide door dezelfde persoon ontworpen. Tussen deze twee onderwerpen kun je dan ook weer een touwtje spannen.



Extra toevoeging
Om GOTD nog een extra Leren-Leren aspect mee te geven, laat ik mijn leerlingen hun schrift op vrijdag, na acht onderwerpen, mee naar huis nemen. De week erna zijn er geen GOTD's, maar krijgen ze de opdracht om de informatie over de aangeboden Grej's te leren. Een week later maken ze hier een toets over. 

Dit stimuleert het leren samenvatten (tijdens de microles in hun schrift), het nadenken over welke informatie nuttig is, geeft ze inzicht in of ze voldoende hebben opgeschreven en leert ze hoe ze hun eigen aantekeningen kunnen leren. 

Naast de wereldkaart en de kaart van Nederland, heb ik ook een poster van het menselijk lichaam erbij hangen. 
Tevens heb ik een poster van het zonnestelsel die ik op kan hangen zodra het thema Universum aan bod komt.

Ik kijk ernaar uit hiermee te starten met mijn klas. Over een tijdje deel ik graag met jullie wat mijn ervaring is met GOTD.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten