zondag 29 september 2019

Uitdaging 7 – De uitdaging van het wegwerken van hiaten

Veel hoogbegaafde kinderen krijgen ergens in hun schoolloopbaan te maken met hiaten in hun kennis. Vaak wordt niet begrepen waarom juist deze getalenteerde kinderen meer hiaten (kunnen) hebben dan hun leeftijdsgenoten. Tijl Koendrink geeft daarop in zijn boek De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen het volgende antwoord:

“[…] door hun weinig gestructureerde manier van leren, hun snel afgeleid zijn, het geringe gebruik van hun geheugen bij het leren via begrip in plaats van herhaalde oefeningen, is veel kennis slecht verankerd en geborgd. Te slecht om automatisch te gebruiken.” (Koendrink, 2012)

Je kunt het talent hebben en de juiste inzet, maar wanneer je niet de juiste strategieën toepast, zullen je resultaten niet voldoende zijn. Dit wordt alleen maar erger naarmate de leerstof ingewikkelder wordt en je meer en meer terug moet vallen op de basiskennis, die in dit geval niet verankerd ligt in het geheugen.

Talent X Inzet X Strategie = Resultaat



Voorbeeld uit de praktijk
Om hiaten op te sporen, maak ik gebruik van doortoetsen voorafgaand aan het schooljaar. Voor rekenen en spelling neem ik een didactisch onderzoek af en op basis van een foutenanalyse bekijk ik waar nog kennis ontbreekt. Ik blijf daarbij niet focussen alleen op de kennis uit het leerjaar waarin de leerling zit, maar toets net zolang door tot voor mij echt duidelijk is waar het ontbreekt aan kennis en strategie. Op basis van die informatie kun je gericht met een leerling aan het werk. 

Daarnaast neem ik methodetoetsen af voorafgaand aan het blok waar ze bij horen. Ook dan krijg je inzicht in wat de leerling al weet (en waar je dus minder aandacht aan hoeft te besteden) en waar het nog hulp bij nodig heeft. 

Ook gesprekken met de leerling zijn van groot belang.? Geeft feedback, feedforward, maar stel ook veel vragen? Waar loopt de leerling tegenaan? Wanneer ging het wel goed? Wat heeft de leerling toen gedaan?
Door samen te onderzoeken wat de leerling nodig heeft, voelt de leerling zich serieus genomen en krijgt het meer vertrouwen in zijn eigen kunnen.

Belangrijk is ook om met deze leerling duidelijke afspraken te maken en eerlijk te zijn over het belang van zijn eigen inzet. De leerling moet zelf aan de bak! 

Doelen zichtbaar maken
Het belang van doelen bespreken en zichtbaar in de klas ophangen of opschrijven is bekend. Maar helaas doet nog lang niet elke leerkracht dit. Vooral hoogbegaafde leerlingen hebben er baat bij te weten wat ze doen en waarom ze dit moeten doen. Wat is het doel? Wat is het belang van deze sommen of deze opdrachten? What’s in it for me?

Daarnaast is het ook belangrijk om de leerlingen zelf materiaal te laten ontwikkelen waarmee ze zich de kennis en vaardigheden eigen kunnen maken. Ik heb al vaker genoemd dat het maken van een tafelspel leuk is om de tafels te oefenen. Wanneer het van de kinderen zelf is, zullen ze er sneller mee oefenen. Dat draagt bij aan hun motivatie en dat is misschien wel het meest belangrijke van al!

Leren Leren
Juist hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij begeleiding op het gebied van leren leren. Hoe leer je teksten, hoe leer je samenvattingen te maken, structuur aan te brengen in alles wat je moet leren en op welke manier maak je de verbindingen in je brein sterk?

Over leren leren schreef ik eerder al een blog die je HIER (https://hbonderwijs.blogspot.com/2018/01/leren-leren.html) kunt vinden.

ReChill
Een paar fijne ReChill filpjes die kunnen helpen


Geen opmerkingen:

Een reactie posten