zondag 8 september 2019

Executieve functies - Route 10 Doorzettingsvermogen

“Wanneer je met de auto onderweg bent, heb je meestal een duidelijke bestemming voor ogen; je weet waar je heen wilt. Je kiest de kortste of snelste route naar je bestemming zonder allerlei zijpaden in te slaan. Als je bestemming ver weg gelegen is, zal het je misschien veel tijd en energie kosten om je doel te bereiken” (van Dasler, 2017)

Doelgericht doorzettingsvermogen is het vermogen om voor jezelf een doel te stellen en dit doel te halen zonder afgeleid te worden door andere behoeften. (van Dasler, 2017)
Er zijn regelmatig dingen in je leven die je volledige aandacht nodig hebben, zaken waar je je goed op moet concentreren en die veel training of voorbereiding van je vergen. 
Veel mensen vinden het lastig om dit doel voor ogen te houden en hiervoor te gaan. Voor volwassenen is dit vaak gemakkelijker dan voor jongeren en kinderen. Die kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken dus.

Het SLO schrijft dat doorzettingsvermogen de vaardigheid is die het laatst van alle executieve vaardigheden tot ontwikkeling komt. Wel kun je er al vroeg mee oefenen om het te stimuleren. Stel samen met je leerlingen doelen, beloon behaalde doelen en bespreek hoe het doel behaald werd en hoe het voelt dat het gelukt is.

Scrummen
Al eerder schreef ik een aantal blogs over scrummen in de klas.
Zelf ben ik ontzettend enthousiast over deze manier van werken aan doelen. Wanneer je met de klas een aantal doelen stelt en daarover afspraken maakt en het samen viert wanneer een doel behaald is…dat stimuleert en motiveert om ook een volgend doel te behalen.

Wanneer je dit met de klas doet, stimuleer je daarmee ook dat kinderen uiteindelijk doelen die ze voor zichzelf stellen gemakkelijker zullen behalen.

De blogs over Scrummen die ik schreef vind je HIER, HIER en HIER.

Vaste denkhouding versus groeiende denkhouding
Sommige leerlingen zijn ervan overtuigd dat ze vast zitten en toch niets kunnen leren. Het is van belang om deze leerlingen uit te leggen hoe het groeiende denkvermogen werkt. Van Dasler schrijft daarover het volgende:

Je denkhouding is je tot gewoonte geworden manier van denken, die een gevolg is van je karakter, je overtuigingen, je omgeving enz.
Als je ervan overtuigd bent dat je iets niet kan, heb je een vaste denkhouding. Met een vaste denkhouding belemmer je jezelf om je verder te ontwikkelen. Omdat je niet wil dat anderen doorhebben dat je iets niet kan,

·      Ga je uitdagingen uit de weg
·      Geef je bij tegenslag snel op
·      Ben je geneigd inspanning nutteloos te vinden
·      Negeer je nuttige opmerkingen van anderen
·      Ervaar je succes van andere vaak als bedreigend
Je laat kansen liggen en gaat dus ver onder je kunnen presteren.

Als je er echter van overtuigd bent dat alles te leren valt, heb je een groeiende denkhouding. Omdat je gelooft dat je hersenen in staat zijn te groeien en sterker te worden, zul je juist graag willen leren en

·      Vind je uitdagingen leuk en spannend
·      Zet je bij tegenslag juist extra goed door omdat je weet dat het uiteindelijk zal lukken
·      Accepteer je dat inspanning nodig is om je einddoel te behalen
·      Probeer je te leen van kritische opmerkingen van anderen
·      Ervaar je succes van anderen als inspiratiebron om zelf goede resultaten te behalen.

Bespreek ook met je leerlingen hoe beperkende gedachten omgebogen kunnen worden tot groeiende gedachten. 

Ik kan het niet – wordt – ik kan het NOG niet
Ik durf het niet – wordt – ik vind het eng, maar probeer het toch

Hierbij kun je ook gebruikmaken van het OMDENK-spel. De kaarten uit dit spel helpen je om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en er op een andere manier over na te denken.


Materiaal om mee te oefenen
Veel spelletjes die eerder al aan bod kwamen in mijn blogs over Route 11 zijn ook zeer geschikt voor het oefenen met doorzetten. Kijk daarvoor op mijn BLOGSPOT

Dan tenslotte nog een aantal filmpjes die goed zijn om te bekijken met de klas.


ReChill als je een keuze moet maken 


ReChill zelfvertrouwen 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten