Doorgaan naar hoofdcontent

Niemand voor de klas...

Afgelopen twee weken was ik ziek. Echt ziek! Zes dagen koorts, nauwelijks eetlust, duizelig, keelpijn, hoesten, hoofdpijn...kortom, algeheel malaise. Een fikse griep.
Elke bevlogen leerkracht weet wat je denkt op het moment dat je opstaat en voelt dat het niet goed zit. Je grijpt nog naar de thermometer in de hoop dat er geen sprake is van koorts..want zolang je geen koorts hebt, kun je "prima" aan het werk. Maar helaas...bij mij stond op het display wel degelijk een getal waar ik niet blij van werd en om half 7 in de ochtend liet ik mijn teamleider weten dat ik niet zou kunnen komen werken. 
Nu ben ik gelukkig erg gestructureerd en plan ik alles op vrijdag al voor de week erna. Dit maakte het die dag iets gemakkelijker om thuis te blijven. Ik wist ook wie mijn groep zou opvangen en dat was iemand die mijn groep inmiddels wel een beetje kent. Ik werk, zoals jullie wellicht weten, als full-time HB leerkracht en dit type kind is niet voor iedereen gemakkelijk om mee te werken. Met name onbekende (inval)leerkrachten op dit gebied hebben er een flinke kluif aan wanneer ze met deze welbespraakte, zeer intelligente wezens aan de slag moeten. Vaak krijg ik dan te horen dat ze "toch wel brutaal waren en bijna niet te handhaven."  Ik ervaar dat niet zo. Ik weet dat mijn leerlingen duidelijkheid, structuur en regelmaat nodig hebben met hier en daar een zeker mate van vrijheid. Wanneer je niet precies weet wanneer je de teugels strak moet houden of moet laten vieren, dan is het inderdaad een pittige doelgroep. Ik blijf het zeggen...het zit in je botten of niet.

Ik was in ieder geval zo ziek, dat ik ook dinsdag nog niet kon werken. Op dinsdag werd er een andere leerkracht voor mijn groep geplaatst. En dinsdag bleek dat ik er ook woensdag nog niet kon zijn. En toen gebeurde waar ik zo bang voor was...er was niemand die mijn klas op kon vangen. We hebben momenteel een aantal collega's die vanwege langdurige ziekte afwezig zijn en een aantal die met zwangerschapsverlof zijn. Daarvoor worden de meeste van onze invalkrachten uit de "invalpool" ingezet, met als gevolg dat er bijna niemand overblijft om de overige leerkrachten te vervangen wanneer deze ziek worden.
Mijn klas werd verdeeld over de andere HB groepen. Gelukkig was dit maar 1 dag, maar ze hebben die eerste week dat ik ziek was vier verschillende leerkrachten gehad en de week erna drie. Voor de meeste kinderen is dat al ontzettend vervelend, maar voor onze gevoelige HB kinderen is dat nog veel erger. 

De ontwikkelingen op het gebied van onderwijs is al veel over gezegd. Het is onvoorstelbaar triest dat een sector die zo belangrijk is voor de toekomst van onze kinderen zo genegeerd wordt. Ik ben niet zo van het staken...ik werk graag en geniet van mijn klas. Maar ik sta wel achter de acties en staak daarom wel mee.
Ik ben heel benieuwd of er de komende jaren ook maar iets zal gaan veranderen...





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Even voorstellen...

Mijn naam is Manda en sinds 2008 ben ik werkzaam in het onderwijs. Sinds 2010 werk ik met hoogbegaafde leerlingen. Eerst als vakleerkracht muziek en vanaf 2012 als groepsleerkracht. Ik ben HB-specialist, Remedial Teacher (MSEN), autisme- coach en rekencoördinator. Al deze dingen combineer ik dagelijks in mijn klas om voor mijn leerlingen de best mogelijke leerkracht te zijn. Samen met hen ga ik elke dag opnieuw op avontuur.  Benieuwd naar deze avonturen? Lees dan gezellig mee! Manda Ophuis