Doorgaan naar hoofdcontent

Vreemde HB eend in de bijt

Mag ik even mopperen...?

"Kunnen die kinderen niet gewoon meedoen?"
"Kunnen die kinderen zich niet gewoon gedragen op het schoolplein?"
"Wat zijn ze toch bijdehand!"
"Allemaal vreemde eenden, die HB'ers."
"Ja hoor...die hoogbegaafde moeten het weer anders doen...*zucht*"

Ik heb het mooiste beroep van de wereld. Althans...dat vind ik. Elke dag 22 pracht exemplaren van kinderen begeleiden in hun groei en ontwikkeling.
Nu na een aantal jaren kan ik als HB leerkracht pas een beetje voelen hoe deze kinderen zich gevoeld moeten hebben in een reguliere klas. Al die vooroordelen en negatieve opmerkingen...ze komen me zo langzamerhand de keel uit.
We werken ons een slag in de rondte om ervoor te zorgen dat ook deze kinderen het goed doen. Dat is hard werken, maar levert wel ontzettend veel voldoening op.
Echter...veel mensen (die van "doe-maar-gewoon-dan-doe-je-al-gek-genoeg", je kent ze wel...) zitten stikvol vooroordelen en schromen niet deze ongevraagd te ventileren.

En het is vechten tegen de bierkaai, want juist zij die 0,0 verstand hebben van hoogbegaafdheid en ook absoluut niet de moeite nemen er iets over te leren of zich erin te verdiepen, hebben het hoogste woord als het gaat over deze doelgroep.
Of nog erger...mensen die hier en daar een cursusje hebben gedaan, een workshopje hebben gevolg,  wel eens een boek hebben gelezen over HB, wel eens gewerkt hebben in een plusklasje en dan zichzelf een HB specialist durven te noemen, maar in de praktijk niet uit de voeten kunnen met dit type kind en de struggles daarmee volledig bij de kinderen leggen...tja...iets met een klepel en een klok.

Nou, lieve mensen! Ik geloof in HB onderwijs, ik geloof in mijn leerlingen en ik weet hoe ze denken en reageren. Ik weet wat zij nodig hebben en ik zie elke dag wat mijn handelen doet met deze kinderen. Ik zie ze opbloeien, zelfvertrouwen krijgen, uit de diepste dalen die je je maar kunt voorstellen omhoog kruipen en tot leren komen (want NEE, als HB'er behaal je niet als vanzelfsprekend alleen maar A scores!!!).
Dus F*%$#ck al die vooroordelen (pardon my French) en de focus vanaf nu alleen nog maar op mijn schatjes en ons onderwijs.

En als er weer iemand komt met de standaard vooroordelen over HB'ers of andere domsnoetterij.... dan haal ik even diep adem, zet een glimlach op mijn gezicht, draai me om en loop weg.
Ik stop mijn energie liever in zaken die er echt toe doen.







Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...