zaterdag 17 augustus 2019

De eerste schoolweken - Geef complimenten

Wie kent niet dat gevoel dat je bekruipt in de laatste dagen van de zomervakantie? Kan ik het nog wel? Krijg ik ook deze klas mee? Zal ik alle kinderen kunnen bedienen? Zie en hoor ik ze allemaal? 

Iedere leerkracht weet dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar het groepsvormende proces van groot belang is voor het verdere verloop van het schooljaar.  Hoe spannend ook, ik kijk ook altijd enorm uit naar deze eerste paar weken. Samen starten, elkaar leren kennen met behulp van leuke spelletjes en energizers, samen de regels opstellen en ondertekenen. Het is de basis waar je de rest van het jaar op terug kunt vallen.

Zelf vind ik het boek de Gouden Weken van Boaz Bijleveld een prettig boek om te gebruiken, evenals Orde gevraagd! van Ivo Mijland.
In De Gouden Weken krijg je allerlei tips voor een goede start van het jaar, de basis voor de rest van je schooljaar. In Orde gevraagd! krijg je inzicht in hoe je als leerkracht een goede band op kunt bouwen met een klas en op die manier het gezag krijgt. 

De tips die Boaz Bijleveld geeft, zijn een goede houvast om je schooljaar mee te starten. Maar ook voor de rest van het jaar blijven deze tips zeer bruikbaar. Ik bespreek elke dag één tip en geef daarbij mijn eigen ervaringen weer. Daarnaast vul ik de tips aan met informatie uit Orde gevraagd!

Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Iedereen weet dat van de 10 opmerkingen die ene negatieve blijft hangen en de overige negen positieve sneller vergeten worden. Bouwen aan een goede band met je leerlingen vereist van een leerkracht dat je de groep vooral positief benadert.
Mijland stelt zelfs dat je een leerling die de regels overtreedt op een positieve manier feedback kunt geven op zijn gedrag. Bijvoorbeeld wanneer een leerling steeds zit te kletsen, terwijl de regel is dat iedereen luistert wanneer een ander aan het woord is. Je kunt dan als leerkracht boos of geïrriteerd reageren, maar je kunt ook luid en duidelijk zeggen: “Hans, wat heb je een prachtige stem.”

Over het gebruik van humor zegt Mijland het volgende:
“Humor is wellicht het krachtigste en eenvoudigste middel om tijdens de les van de dagelijkse sores te ontstressen, het onderlinge vertrouwen te verruimen en het is bovendien een prima middel om het relativeringsvermogen te vergroten. Humor geeft verbinding.”


Daarbij zeggen zowel Mijland als Bijleveld dat het belangrijk is om complimenten klassikaal te geven en leerlingen één op één te bestraffen of aan te spreken op gedrag. Positieve dingen groot maken en negatieven dingen klein houden. Dit bevordert de positieve sfeer in de groep.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten