Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste schoolweken - Geef complimenten

Wie kent niet dat gevoel dat je bekruipt in de laatste dagen van de zomervakantie? Kan ik het nog wel? Krijg ik ook deze klas mee? Zal ik alle kinderen kunnen bedienen? Zie en hoor ik ze allemaal? 

Iedere leerkracht weet dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar het groepsvormende proces van groot belang is voor het verdere verloop van het schooljaar.  Hoe spannend ook, ik kijk ook altijd enorm uit naar deze eerste paar weken. Samen starten, elkaar leren kennen met behulp van leuke spelletjes en energizers, samen de regels opstellen en ondertekenen. Het is de basis waar je de rest van het jaar op terug kunt vallen.

Zelf vind ik het boek de Gouden Weken van Boaz Bijleveld een prettig boek om te gebruiken, evenals Orde gevraagd! van Ivo Mijland.
In De Gouden Weken krijg je allerlei tips voor een goede start van het jaar, de basis voor de rest van je schooljaar. In Orde gevraagd! krijg je inzicht in hoe je als leerkracht een goede band op kunt bouwen met een klas en op die manier het gezag krijgt. 

De tips die Boaz Bijleveld geeft, zijn een goede houvast om je schooljaar mee te starten. Maar ook voor de rest van het jaar blijven deze tips zeer bruikbaar. Ik bespreek elke dag één tip en geef daarbij mijn eigen ervaringen weer. Daarnaast vul ik de tips aan met informatie uit Orde gevraagd!

Geef meer complimenten dan negatieve kritiek.
Iedereen weet dat van de 10 opmerkingen die ene negatieve blijft hangen en de overige negen positieve sneller vergeten worden. Bouwen aan een goede band met je leerlingen vereist van een leerkracht dat je de groep vooral positief benadert.
Mijland stelt zelfs dat je een leerling die de regels overtreedt op een positieve manier feedback kunt geven op zijn gedrag. Bijvoorbeeld wanneer een leerling steeds zit te kletsen, terwijl de regel is dat iedereen luistert wanneer een ander aan het woord is. Je kunt dan als leerkracht boos of geïrriteerd reageren, maar je kunt ook luid en duidelijk zeggen: “Hans, wat heb je een prachtige stem.”

Over het gebruik van humor zegt Mijland het volgende:
“Humor is wellicht het krachtigste en eenvoudigste middel om tijdens de les van de dagelijkse sores te ontstressen, het onderlinge vertrouwen te verruimen en het is bovendien een prima middel om het relativeringsvermogen te vergroten. Humor geeft verbinding.”


Daarbij zeggen zowel Mijland als Bijleveld dat het belangrijk is om complimenten klassikaal te geven en leerlingen één op één te bestraffen of aan te spreken op gedrag. Positieve dingen groot maken en negatieven dingen klein houden. Dit bevordert de positieve sfeer in de groep.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...