Maak samen groepsregels
Mijland stelt dat het belangrijk is om aan de klas uit te leggen wat het verschil is tussen macht en gezag. Vraag vervolgens aan de groep waar hun gezagvoerder dit schooljaar aan zou moeten voldoen. Dit geeft jou als leerkracht inzicht in waar de klas behoefte aan heeft.
Begin dan met het opstellen van de groepsregels.
Hoe willen we dit jaar dat we in de groep met elkaar omgaan?
Het is altijd doeltreffender om deze regels samen op te stellen, dan ze als leerkracht aan je leerlingen te dicteren. Wanneer je dit samen met de klas doet, is iedereen eigenaar van de regels en wordt het naleven ervan ervaren als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Schrijf de regels op een groot vel papier en laat iedereen de regels ondertekenen.
Begin dan met het opstellen van de groepsregels.
Hoe willen we dit jaar dat we in de groep met elkaar omgaan?
Het is altijd doeltreffender om deze regels samen op te stellen, dan ze als leerkracht aan je leerlingen te dicteren. Wanneer je dit samen met de klas doet, is iedereen eigenaar van de regels en wordt het naleven ervan ervaren als een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Schrijf de regels op een groot vel papier en laat iedereen de regels ondertekenen.
Ook over de consequenties van het overtreden van de regels kun je samen met de groep afspraken maken.
Hierbij kun je herstelrecht inzette. Hierover schreef ik eerder al een blog. Klik daarvoor op DEZE link.
Hierbij kun je herstelrecht inzette. Hierover schreef ik eerder al een blog. Klik daarvoor op DEZE link.
Reacties
Een reactie posten