maandag 19 augustus 2019

De eerste schoolweken - Ken je leerlingen

Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer.
Volgens Mijland gaan geïnteresseerde leerkrachten op zoek naar de leefwereld van de leerlingen. Ze beperken zich niet alleen tot het onderwijzen, aanbieden van de leerstof en het afnemen van toetsen, maar zien in hun leerlingen burgers van wie zij als leraar ook weer kunnen leren.
Ga als leerkracht opzoek naar dat wat een leerling beweegt, dat wat een leerling bezig houdt en zoek vervolgens verbinding.


Door je te verdiepen in de achtergrond van een leerling, kun je bepaald gedrag dat eventueel de kop opsteekt wellicht beter verklaren en de leerling hierbij helpen.
“Echte communicatie betekent namelijk dat je je vebindt met de ander, dat je niet alleen op zijn gedrag reageert, maar zoekt naar de basis van waaruit gedrag ontstaat” (Mijland | 2008)

Om elkaar beter te leren kennen in de eerste schoolweken kun je de energizer “Ik denk dat ik de enige ben die…” goed gebruiken. Een uitleg van deze werkvorm (en heel veel anderen leuke manieren om elkaar te leren kennen) kun je vinden op DEZE WEBSITE.

Daarnaast is het verstandig om elke dag met een aantal leerlingen een kort gesprekje aan te knopen. Dit hoeft niet lang te duren, maar kan er wel toe leiden dat je op de hoogte blijft van wat er speelt bij je leerlingen en dat de leerlingen zich gehoord en gezien voelen.

Geef leerlingen ook de ruimte om hun eigen talenten met de klas te delen. Een handboom vol talenten maken is daarvoor een leuke werkvorm. Elk kind trekt zijn beide handen over op groen papier. Op elke hand schrijft het een talent. Alle handen samen vormen de talentenboom van de klas. Hier kunnen de kinderen op kijken om te zien welke talenten de anderen hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten