Doorgaan naar hoofdcontent

Grej of the day - Mijn nieuwe uitdaging

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik ervan gehoord heb. Een collega vertelde vol enthousiasme over Grej of the Day; een raadsel, een microles, onthouden en verder vertellen. 
Het klonk mij meteen geweldig in de oren. Ik heb me aangemeld bij de Facebook pagina van GOTD en kocht ook meteen het boek. 
Later bleek dat er nog maar weinig leerkrachten in mijn omgeving zijn die bekend zijn met het fenomeen. En dat terwijl het echt heel cool is! En laat dat nou net de slogan zijn van GOTD; Kennis is cool!

Elk jaar een nieuw doel
Mijn werk is mijn passie. Ik geniet ontzettend van mijn klas, mijn kinderen helpen ontwikkelen en interessante lessen ontwerpen. Toch heb ik het nodig om mezelf elk jaar weer een nieuw doel te stellen, een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo heb ik in de afgelopen jaren Leren-Leren in mijn klas ingezet, bijgeschaafd en lessen ontwikkeld. Dat staat nu.
Toen ging ik bezig met Route 11, het ontwikkelen van de executieve functies. Ook daar kan ik inmiddels goed mee uit de voeten.
Vervolgens ben ik lessen gaan ontwikkelen speciaal voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen. En ook dat is klaar en loopt.
Ik was dit jaar daarom wel weer toe aan iets nieuws. Dus toen ik hoorde van GOTD en ik de overstap maakte naar een andere school waar ik de vrijheid heb gekregen om alle zaakvakken weg te zetten binnen thema's, heb ik GOTD daaraan toegevoegd. Dit gaf mij de ruimte om in zeer korte tijd (microlessen van Max 8 minuten) veel extra informatie te bieden aan mijn leerlingen over onderwerpen die goed passen bij de thema's. 

Samen met mijn collega Luke van Akkeren heb ik drie overkoepelende thema's ontwikkeld met elk drie subthema's. Hierover schrijf ik later nog een blog. Voor nu eerst een korte uitleg.

De subthema's zijn opgebouwd uit vijf grote opdrachten waarbinnen veel ruimte is voor het ontwikkelen van creatieve (denk)vaardigheden, acht Vragenstein vragen waarbij de nadruk ligt op het beantwoorden van een hogere orde onderzoeksvraag, tien schrijf- en stelopdrachten met onderwerpen die goed passen bij het thema en twee O&O opdrachten. Daarnaast worden ook muziek, drama, filosofie en engels ingevuld met onderwerpen passend bij het thema.

Toch bood GOTD mij de kans om nog meer onderwerpen aan het thema te kunnen hangen. Per jaar bied ik drie van de negen ontwikkelde thema's aan, die vervolgens weer herhaald worden. Zou een kind dus in groep 3 starten in de voltijd HB-groep, dan komen alle thema's twee keer aan bod. 
Ik heb bij het ontwikkelen van de thema's eerst alle kerndoelen van het SLO bekeken, met daarbij de onderwerpen uit de Canon van de Nederlandse geschiedenis (entoen.nu). Dit omdat ik er zeker van wilde zijn dat de doelen behaald worden en alle belangrijke onderwerpen behandeld worden.

GOTD biedt mij de mogelijkheid om onderwerpen waar je niet echt een grote opdracht over kunt maken of niet goed passen binnen een ander vak (of waar gewoonweg geen plek meer voor was binnen alle andere opdrachten) toch aan te bieden.

Micael Hermansson
Grej of the day is bedacht door Micael Hermansson. Hij merkte tijdens zijn loopbaan als leerkracht dat het lastig was om zijn leerlingen te motiveren en het frustreerde hem dat school en het hebben van kennis niet als cool werd ervaren. Hij kwam uiteindelijk op het idee om korte lessen te geven met een WOW-factor. 
Hij gaf hierover een TEDx die je HIER kunt bekijken.

Grej is het Zweedse woord voor ding. GOTD betekent dus eigenlijk ding van de dag (al kunnen het ook plaatsen of mensen zijn)

Hoe werkt GOTD?
GOTD begint met een raadsel. Hiermee zet je kinderen aan tot denken en onderzoeken. Het raadsel schrijven ze in een schrift. Je stuurt ze met dit raadsel naar huis en laat ze daar met bijvoorbeeld hun ouders over praten en nadenken.

De volgende dag bespreek je de antwoorden waar de kinderen mee komen, geef je het juiste antwoord en geef je een microles van maximaal 8 minuten over dit onderwerp. Deze les wordt ondersteund door een PowerPoint presentatie met voornamelijk foto's en steekwoorden. Het verhaal dat je over het onderwerp vertelt moet een WOW-factor hebben. 

Tijdens het luisteren naar de lessen, noteren kinderen een aantal feiten in hun schrift. Ze mogen er ook tekeningen bij maken.
Je stuurt de kinderen vervolgens naar huis met de opdracht om het verhaal over het onderwerp aan tenminste drie anderen te vertellen.
Wie weet leren ze tijdens die gesprekken nog meer weetjes en feitjes.

Je kunt ervoor kiezen om meteen een nieuw raadsel mee te geven. Zelf geef ik om maandag en woensdag een raadsel mee, geef ik de microles op dinsdag en donderdag en bespreek ik de Grej na op woensdag (met een nieuw raadsel erbij) en vrijdag.

Om het verhaal compleet te maken, kun je een foto printen van het onderwerp dat je hebt besproken. Dit hang je op de muur naast een landkaart/wereldkaart. Je verbindt een touwtje van het plaatje naar de plek op de landkaart. 
Wanneer je meerdere onderwerpen behandeld hebt, kun je ook naar onderlinge verbanden kijken. Het vrijheidsbeeld en de Eiffeltoren zijn bijvoorbeeld beide door dezelfde persoon ontworpen. Tussen deze twee onderwerpen kun je dan ook weer een touwtje spannen.



Extra toevoeging
Om GOTD nog een extra Leren-Leren aspect mee te geven, laat ik mijn leerlingen hun schrift op vrijdag, na acht onderwerpen, mee naar huis nemen. De week erna zijn er geen GOTD's, maar krijgen ze de opdracht om de informatie over de aangeboden Grej's te leren. Een week later maken ze hier een toets over. 

Dit stimuleert het leren samenvatten (tijdens de microles in hun schrift), het nadenken over welke informatie nuttig is, geeft ze inzicht in of ze voldoende hebben opgeschreven en leert ze hoe ze hun eigen aantekeningen kunnen leren. 

Naast de wereldkaart en de kaart van Nederland, heb ik ook een poster van het menselijk lichaam erbij hangen. 
Tevens heb ik een poster van het zonnestelsel die ik op kan hangen zodra het thema Universum aan bod komt.

Ik kijk ernaar uit hiermee te starten met mijn klas. Over een tijdje deel ik graag met jullie wat mijn ervaring is met GOTD.












Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...