Doorgaan naar hoofdcontent

Column Gifted Magazine | herfst 2021

 

“Goedemorgen juf!” galmt het door de klas. Een vrolijke kleine jongen met een groene blazer aan en een zwart hoedje op stapt even voor half negen mijn lokaal binnen. Zijn hartelijke begroeting is zo luid, dat mijn oren ervan tuiten. Maar wat ben ik blij om hem te zien! Hij is mijn jongste leerling; klein van stuk, maar vol van grootse gedachtes en ideeën.


Twee jaar geleden speelde hij nog enthousiast in de blokkenhoek. Zijn klasgenoten

begrepen echter niets van de wiskundig hoogstaande bouwplannen die hij tekende,

voordat hij aan de bouw van een toren ging beginnen.


Vorig jaar zat hij in groep 3 en verschenen er meer rimpels op het water. Als hij aan het

schrijven was, konden zijn handen de snelheid van zijn brein niet volgen. In zijn hoofd

was hij al drie bladzijdes verder dan op papier. Door het razende tempo van zijn

gedachten, sleepte zijn pen er wat achteraan, waardoor het voor de juf een raadsel was

wat hij had opgeschreven. Maar dat was niet het enige waar hij tegenaan liep.

Terwijl zijn klasgenootjes aandachtig naar de uitgebreide instructies van de juf zaten te

luisteren, had hij aan een half woord al genoeg. Daardoor volgde al snel verveling. Op

die momenten dook hij het liefst weg in de wereld van zijn leesboek. Aan het einde van

dat schooljaar las hij op het niveau van een gemiddelde groep 8 leerling.


Bijna had hij een klas overgeslagen. Begrijpelijk, want het is een erg pientere jongen met

een bijzonder hoog IQ. Maar gelukkig was er plek bij mij in de voltijd HB-klas.

Sociaal-emotioneel gezien is hij nog erg jong. Al zit hij in groep 4, hij zit nog volop in de

fase waarin zijn eigen “IK” centraal staat. Wanneer een klasgenoot hem vertelt dat deze

-net als hij- van lego houdt, krijgt diegene meteen de eretitel van beste vriend

toebedeeld.


Zijn antwoorden zijn vaak verbale kunstwerken, vol met woordgrappen en mooie

zinsneden.

“Woorden zijn soms als cadeautjes, juf. Als iemand iets tegen me zegt dat lief is of

speciaal, kan me dat echt raken.”


Bij mij in de klas heeft hij de ruimte om te spelen en kind te zijn, maar wordt hij ook

cognitief uitgedaagd. Doordat zijn klasgenoten zijn gedachtesprongen en ideeën

begrijpen -en misschien zelfs wel iets van zichzelf in hem herkennen- kan hij volledig

zichzelf zijn.


Zoals bij elke leerling is het altijd even zoeken naar de gebruiksaanwijzing en eerlijk is

eerlijk, in het geval van deze jongen gaat het om een flink boekwerk. Met elke bladzijde

die ik lees, leer ik hem steeds een beetje beter kennen.

Vandaag kreeg ik te horen dat hij nog een jaar bij mij in de klas zal zitten en ik kijk uit

naar elke ochtend waarop zijn “Goedemorgen juf!” mijn oren zal laten tuiten.


Manda Ophuis

Januari 2021

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en KEUR uitge

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te kom

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan