zaterdag 24 februari 2018

Regulier vs SO

Passend onderwijs...er is al veel over gezegd en geschreven. Sommigen zijn voor, anderen zijn tegen.
Zelf heb ik altijd een kleine voorkeur voor inclusief onderwijs gehad. Sterker nog...de allereerste klas die ik ooit had, was een klasje met kinderen met zeer uiteenlopende IQ scores. Prachtig om te zien hoe elk kind om zijn eigen niveau aan het werk was. Binnen deze groep leerden al deze kinderen dat ze zichzelf konden zijn, gingen respectvol met elkaar om en leerden ze met en van elkaar. Het leek in deze groep niet uit te maken dat er grote verschillen in IQ zaten.
Nu moet ik hier eerlijkheidshalve bij vertellen dat het ging om een klas met 13 kinderen...tja....

Inmiddels ben ik al ruim 10 jaar werkzaam in het onderwijs. In 2010 ben ik in aanraking gekomen met full-time HB onderwijs. In eerste instantie als vakleerkracht, later als groepsleerkracht. Ik was niet van hokjes denken en kinderen uit de reguliere groep halen. Ik ben zelfs een voorstander van kinderen zoveel mogelijk bij elkaar houden, omdat dit in de maatschappij ook zo werkt. Leren omgaan met die maatschappij gaat het gemakkelijkst in een klas waar ook alle facetten van die maatschappij aanwezig zijn. Maar...

The BIG BAD MAAR....
Zoals ik mijn laatste blog afsloot...onderwijs is een sector die van groot belang is voor de toekomst van onze kinderen. Om die reden is het vreemd dat de sector zo enorm genegeerd wordt. We moeten met plannen komen om aan te tonen dat we meer geld verdienen, we moeten ons in allerlei bochten wringen om aan te tonen dat de werkdruk te hoog is en als klap op de vuurpijl worden scholen die op een slimme manier extra geld voor hun onderwijs hebben weten binnen te harken, gestraft en moeten ze de grote bedragen weer terug gaan betalen. En dan nog dat vreemde plan van passend onderwijs...in klassen van 30 of meer kinderen??? Wie heeft bedacht dat dat een goed idee was?
Ik heb inmiddels voldoende rare dingen zien gebeuren in onderwijs land en op de een of andere manier wordt er altijd gesproken over geld, cijfers en vierkante meters. Nooit over kinderen. 
Hoe denk je alle niveaus te kunnen bedienen in een groep van 30 kinderen? En dan heb ik het niet over "slechts" drie niveaus...beneden gemiddeld, gemiddeld, boven gemiddeld. Nee, elk kind leert op zijn eigen manier en verdient het ook om op die manier de leerstof aangeboden te krijgen. Sommige kinderen hebben extra instructie tijd nodig, anderen hebben extra uitdaging nodig. Sommige kinderen varen wel bij bottom-up, andere leren alleen maar wanneer het top-down, vanuit het grote geheel aangeboden wordt.
Wanneer je 13 kinderen in de klas hebt, kun je hier nog handen en voeten aan geven, maar met 30...

Wanneer je naar de IQ curve kijkt, dan zie je dat slechts 68% van de bevolking een "gemiddeld" IQ heeft. Let wel...ook dan spreek je nog altijd van een verschil van 20 punten (tussen de 90 en 110). Voor alle leerlingen die uitkomen aan de linkerkant van deze curve is er (gelukkig) nog altijd het SBO/SVO. Hoewel ook deze scholen een aantal jaren geleden flink hebben moeten strijden om hun bestaansrecht te behouden.
Voor de kinderen die uitkomen aan de rechterkant van de curve wordt in het reguliere onderwijs nog steeds alleen maar gekeken naar en gewerkt met meer van hetzelfde. Er is geen tijd voor een top-down aanpak, er is geen tijd om één op één assessment gesprekken te voeren met deze leerling(en) en dus worden ze buiten de klas in een plusklas of in hun eentje aan het werk gezet met meer van hetzelfde. Dat voelt voor deze kinderen als straf en ja...dan is het niet gek dat ze uitvallen of bijzonder gedrag gaan vertonen.


Hoe kan het dat HB onderwijs nog steeds niet wordt gezien als specialistisch? Wat is de reden dat HB onderwijs niet onder het SO valt? Het is een compleet andere tak van sport waarbij de focus op hele andere dingen ligt dan in het reguliere onderwijs. Wij hebben met onze kinderen te maken met faalangst, perfectionisme, zwakke executieve functies, sociale onhandigheid....deze kinderen hebben heel anderen vakken nodig in hun weektaak dan uren rekenen, taal en spelling.

Ik kan nog wel even doorgaan...bottomline is dat passend onderwijs niet werkt...zeker niet voor kinderen aan de linker en rechter kant van de curve. Ik pleit inmiddels voor full-time HB onderwijs onder de noemer SO. Kom maar op met die bakken geld, dan zorg ik ervoor, samen met mijn fantastische collega's, in klassen van niet meer dan 16 kinderen, in een ruim lokaal met voldoende vierkante meters, dat ook de 2,3 % HB kinderen aan hun trekken komen en een hele fijne plaats in die oh zo pittige maatschappij zullen vinden.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten