Doorgaan naar hoofdcontent

Filosoferen kun je leren - Het belang van filosofie

 Met mijn klas filosofeer ik elke week over zeer uiteenlopende onderwerpen. Soms passend bij de thema's die we behandelen, soms passend bij iets dat speelt in de wereld.
Filosoferen is niet gewoon leuk en interessant. Filosofie heeft een heel duidelijk doel. Het is belangrijk om je leerlingen uit te kunnen leggen wat het nut van filosoferen is.

Wanneer ik start met filosofie is mijn boodschap altijd: "Je bent welkom om deel te nemen aan deze les, mits je bereid bent naar anderen te luisteren, hun standpunten aan te horen en te proberen het ook van hun kant te bekijken als je het oneens bent met elkaar. Maar het belangrijkste is dat je respectvol omgaat met alles wat er tijdens deze les gezegd wordt."
Kinderen nemen deze boodschap heel serieus. Filosofie maakt iets bij ze los en hier willen ze graag aan deelnemen.

Filosofie kan uit heel veel verschillende vraagstukken bestaan. Zo kun je vragen naar een mening over het ontstaan van de wereld, over een aangenomen wet of  iets wel of niet goed of fout is.
De mooiste lessen ontstaan wanneer leerlingen merken dat er niet slechts één antwoord mogelijk is. Met name HB kinderen zijn zo gewend aan het zoeken naar een antwoord of een oplossing, dat het dan wel even wennen is als dat een keer niet het doel is van een les. Want wat is het antwoord op de vraag: "Mag je een iemand die pest ook pesten?" of "Als je sorry zegt tegen iemand, maar jij meent het niet echt, terwijl de ander wel denkt dat je het meent...geldt het dan ook?" 

Leuk...en interessant....maar wat is nou het doel?
Voor mij was het al vrij snel duidelijk wat ik wilde bereiken met het geven van filosofie aan onze doelgroep; het leren vormen van een goed onderbouwde mening, het durven uiten hiervan en de mening van anderen in overweging te nemen. 
Maar daarnaast hebben mijn overwegend starre-rigide-alles-moet-bewezen-worden-en-ik-ben-opzoek-naar-slechts-één-antwoord-leerlingen het ook nodig om te leren dat in de wereld niet alles op te lossen is met slechts één antwoord. Dat er mensen zijn in de wereld die anders denken dan zij.
Flexibiliteit is hierbij van groot belang. Als leerkracht wil ik kinderen bewust maken van denkbeelden en denkwijzen van anderen. Proberen om iets vanuit een ander perspectief te bekijken en van daaruit na te gaan of hun mening veranderd is of dat ze, wellicht vol begrip voor de ander, nog steeds staan voor hun eerdere mening.

Waar moet je beginnen?
Er is ontzettend veel aanbod op het gebied van filosoferen met kinderen. Hieronder zal ik een aantal boeken, websites en andere tips geven.
Het helpt onze kinderen na te denken over de wereld en hoe zij hier zelf in staan. Het helpt onze kinderen zich te verplaatsen in de gedachtengang van anderen en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het maakt ze sterker en weerbaarder. 

Ik sluit dit blog af met een prachtig citaat van Ian Gilbert waarmee in één klap duidelijk wordt gemaakt waarom het van belang is om te filosoferen:
We are living is an age in which facts don't count, certainly no longer exists and complexity means we never quite know what just happened, let alone what will happen next. To better prepare ourselves for such a world, we need a brain workout that isn't so much about finding answers as getting our heads around questions.


Boeken, websites en andere tips
De vliegende papa's - B. Heesen
Filosofie voor kids (serie met verschillende delen) - O. Brenifier
Lieve Stine, weet jij het? - Stine Jensen
The book of thunks - Ian Gilbert

Dus ik ben jr - Te vinden op Uitzending gemist (NPO).

Thunks (intypen bij Google afbeeldingen): Bijzondere vragen waar geen goed of fout antwoord op te geven is.














Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...