Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste schoolweken - Coöperatieve werkvormen

Gebruik coöperatieve werkvormen.
Door samen te werken, leren kinderen elkaar en elkaars talenten goed kennen. Dit heeft een positieve uitwerking op de groep. Je leert met wie je graag samenwerkt, je leert dat je samen verder kunt komen dan alleen, daarnaast is samenwerken een waardevolle vaardigheid voor de toekomst.

Hierbij is het van belang dat je als leerkracht je creativiteit de vrije loop laat. Hoe creatiever jouw aanbod van de lesstof, hoe enthousiaster je leerlingen worden.  
Daarbij stelt Mijland dat als je afwisselende werkvormen aanbiedt, leerlingen in staat gesteld worden om hun talenten optimaal te benutten en komen de krachten in een groep naar boven. Hiermee prikkel je je leerlingen en daag je ze uit het beste uit zichzelf te halen. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de individuele leerlingen, maar ook op de groep. Ze merken dat ze samen sterk staan en leren gebruik te maken van elkaars talenten.

Tenslotte is het van belang om te weten dat vooral hoogbegaafde leerlingen veel baat hebben bij regelmatig samenwerken. Tijl Koenderink wijdt een hoofdstuk in zijn boek De zeven uitdagingen aan het belang van samenwerken. Hierover volgt later nog een blog.

Behalve dat leerlingen moeten leren samenwerken, omdat dit in de toekomst in de meeste gevallen ook van ze verwacht wordt, is het ook sociaal-emotioneel van belang. De interactie met klasgenoten, beseffen dat er meerdere wegen naar Rome leiden, daar kunnen ze veel van leren. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder…


Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...