Doorgaan naar hoofdcontent

Kleien met zelfkennis

Ik werk al een aantal jaren in het onderwijs en ben, heel eerlijk gezegd, nog nooit een methode tegengekomen die voldoet aan mijn wensen als het gaat om sociaal-emotionele ontwikkeling. Zeker niet als het gaat om HB kinderen. Om die reden creëer ik vaak zelf uitdagende lessen waar mijn leerlingen veel aan hebben.
Eens in de week ben ik aan het experimenteren met mijn klas. Ik ben op zoek naar dingen die mijn leerlingen gelukkig maakt, waar hun hartje sneller van gaat kloppen, hun passie en talenten. 
Telkens probeer ik dit op een andere manier te benaderen, zodat ze uiteindelijk zelf zullen herkennen wie ze zijn en wat ze graag willen in hun leven.
Hierover zal ik op een later tijdstip nog eens meer vertellen. 

Eén van de opdrachten die ik de kinderen gegeven heb, was kleien met zelfkennis. Elk kind kreeg een klein klompje klei (2x2x3) met daarbij de opdrachten om zichzelf te kleien. Het poppetje moest laten zien wat hun talenten waren, maar  mocht ook een weerspiegeling zijn van hun wensen op dit gebied. 
Graag deel ik een aantal van deze prachtige exemplaren met jullie. 

Ik werd er enorm door geïnspireerd en het raakte me ook! Prachtig toch, al die zelfkennis! Dit maakt mij een trotse en positief gestemde juf!


Silvia: Een vuist omdat ik me stoer vind, arm vooruit want ik bied hulp aan,
borst vooruit want ik durf op te komen,
ik zit want ik kan ook rustig zijn.


Mahaly: Met mijn uitgestoken handen ben ik bereid
om anderen te helpen en voor vrienden op te komen.
Met mijn clownsmuts laat ik zien dat iedereen
mij maar moet accepteren zoals ik ben.


Koen: Met mijn denkende houding durft ik
graag over alles te denken.
Met mijn vinger in de lucht durf ik te vragen.


Mieke: Ik lach omdat ik positief bent.
Mijn poppetje heeft grote voeten want ik sta
sterk in mijn voeten.
Ik heb een vinger omhoog,
omdat ik vragen durf te stellen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Even voorstellen...

Mijn naam is Manda en sinds 2008 ben ik werkzaam in het onderwijs. Sinds 2010 werk ik met hoogbegaafde leerlingen. Eerst als vakleerkracht muziek en vanaf 2012 als groepsleerkracht. Ik ben HB-specialist, Remedial Teacher (MSEN), autisme- coach en rekencoördinator. Al deze dingen combineer ik dagelijks in mijn klas om voor mijn leerlingen de best mogelijke leerkracht te zijn. Samen met hen ga ik elke dag opnieuw op avontuur.  Benieuwd naar deze avonturen? Lees dan gezellig mee! Manda Ophuis