zaterdag 3 februari 2018

Kleien met zelfkennis

Ik werk al een aantal jaren in het onderwijs en ben, heel eerlijk gezegd, nog nooit een methode tegengekomen die voldoet aan mijn wensen als het gaat om sociaal-emotionele ontwikkeling. Zeker niet als het gaat om HB kinderen. Om die reden creëer ik vaak zelf uitdagende lessen waar mijn leerlingen veel aan hebben.
Eens in de week ben ik aan het experimenteren met mijn klas. Ik ben op zoek naar dingen die mijn leerlingen gelukkig maakt, waar hun hartje sneller van gaat kloppen, hun passie en talenten. 
Telkens probeer ik dit op een andere manier te benaderen, zodat ze uiteindelijk zelf zullen herkennen wie ze zijn en wat ze graag willen in hun leven.
Hierover zal ik op een later tijdstip nog eens meer vertellen. 

Eén van de opdrachten die ik de kinderen gegeven heb, was kleien met zelfkennis. Elk kind kreeg een klein klompje klei (2x2x3) met daarbij de opdrachten om zichzelf te kleien. Het poppetje moest laten zien wat hun talenten waren, maar  mocht ook een weerspiegeling zijn van hun wensen op dit gebied. 
Graag deel ik een aantal van deze prachtige exemplaren met jullie. 

Ik werd er enorm door geïnspireerd en het raakte me ook! Prachtig toch, al die zelfkennis! Dit maakt mij een trotse en positief gestemde juf!


Silvia: Een vuist omdat ik me stoer vind, arm vooruit want ik bied hulp aan,
borst vooruit want ik durf op te komen,
ik zit want ik kan ook rustig zijn.


Mahaly: Met mijn uitgestoken handen ben ik bereid
om anderen te helpen en voor vrienden op te komen.
Met mijn clownsmuts laat ik zien dat iedereen
mij maar moet accepteren zoals ik ben.


Koen: Met mijn denkende houding durft ik
graag over alles te denken.
Met mijn vinger in de lucht durf ik te vragen.


Mieke: Ik lach omdat ik positief bent.
Mijn poppetje heeft grote voeten want ik sta
sterk in mijn voeten.
Ik heb een vinger omhoog,
omdat ik vragen durf te stellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten