Doorgaan naar hoofdcontent

De eerste schoolweken - Contact met ouders

Zorg dat je aan het begin van het jaar persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas.
Het is daarom aan te raden om in de eerste weken regelmatig een update te geven van dat wat er speelt in de klas en al na een aantal weken de ouders uit te nodigen voor gesprekken.
Ook is er veel voor te zeggen om elk jaar te starten met een informatieavond. Tijdens deze avond heb jij als leerkracht de mogelijkheid te vertellen hoe het eraan toegaat in je klas en kunnen ouders vragen stellen.

Ik hecht er waarde aan om ook op dat moment mezelf te laten zien als mens en een persoonlijk verhaal met de ouders te delen. Je nodigt ouders dan meteen uit om ook hun verhaal met jou te delen, wat weer ten goede komt aan het inzicht verkrijgen in je leerlingen.
Korte lijntjes met ouders kan voorkomen dat er ruis ontstaat. Je hebt immers hetzelfde doel voor ogen; zorgen dat het goed gaat met de ontwikkeling van de leerling in kwestie.

Nodig ouders ook regelmatig uit om een kijkje in de klas te komen nemen. Het vergroot de ouderbetrokkenheid en het is ook gewoon ontzettend leuk om met je klas te laten zien waaraan je al die tijd zo hard hebt gewerkt!


Tenslotte: een goede overdracht.
Hoewel ik zelf altijd graag zo blanco mogelijk een nieuw jaar in stap, is het wel belangrijk om het een en ander te weten over je nieuwe leerlingen. Zelf hecht ik met name waarde aan zaken als thuissituatie en eventuele bijzonderheden over het kind (ASS, allergieën, etc.) 
Voor de rest wil ik graag de klas leren kennen zonder teveel voorkennis. Wanneer ik vervolgens vragen heb, neem ik altijd contact op met voorgaande leerkracht.

Een goede administratie in de vorm van de belemmerende en stimulerende factoren, zo feitelijk mogelijk en zonder oordeel geschreven, is voor mij altijd een goede houvast. Hier haal ik voor mezelf voldoende informatie uit om met een klas te kunnen starten.





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...