Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit februari, 2019 tonen

Executieve functies – Route 6: werkgeheugen

“Het dashboard in de auto geeft alle informatie weer die je tijdens het rijden nodig hebt: je snelheid, de hoeveelheid brandstof, de route en de motortemperatuur. De computer van de auto “onthoudt” de informatie die je nodig hebt om goed op je bestemming aan te komen.” (van Dasler, 2017) Werkgeheugen is het vermogen welke we hebben om informatie in het geheugen vast te houden en te bewerken bij het uitvoeren van (complexe) taken. Daarbij gaat het erom eerder geleerde vaardigheden of ervaringen toe te passen in een actuele of toekomstige situatie (uit: Slim maar… | Dawson & Guare). De hele dag door maak je gebruik van je geheugen. Sommige dingen die je meemaakt worden opgeslagen in je lange termijn geheugen, maar voor andere zaken die je maar kort hoeft te onthouden maak je gebruik van je werkgeheugen. Je werkgeheugen zet je in bij het onthouden van informatie als je een rekensom uitrekent, als je een boodschap gaat doen of als je naar je kamer loopt omdat je nog even snel ...

De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen – Inleiding

Onlangs had ik het genoegen om Tijl Koenderink voor het eerst te ontmoeten tijdens een bijeenkomst over welke stappen hij allemaal gezet bij het opzetten van zijn   School of Understanding. Ik werd getroffen door zijn bevlogen manier van spreken, zijn eerlijkheid over zijn falen en zijn successen en het feit dat hij oprecht gelooft in het delen van zijn kennis met anderen om op die manier meer HB-kinderen te helpen. Het zette me aan het denken. Trial and error Zelf werk ik inmiddels al een flink aantal jaren met hoogbegaafde kinderen. In mijn eerste paar jaar met deze doelgroep heb ik vooral veel geleerd van afkijken, zelf doen, op mijn bek gaan en opnieuw proberen ( trial and error ). Ik wist niets! Ik had nog nooit gehoord van Top-Down lesgeven, van compacten, van frustratietolerantie en al die dingen. Dat er zoiets bestond als executieve functies en dat HB-kinderen moeten leren leren was voor mij allemaal nieuw. Het heeft me nooit tegengehouden. Ik ben er in het begin...

Executieve functies – Route 5: Flexibiliteit

“Schakelen! – Iedere bestuurder heeft weleens te maken met lastige, nieuwe situaties, waarin hij plotseling moet schakelen. Een auto kan in de slip raken bij slecht weer. Of de parkeergarage waar je hebt geparkeerd blijkt al gesloten als je naar huis wilt, of er is simpelweg een wegomleiding waardoor je lastig op de plaats van bestemming komt. In alle gevallen is het van belang dat je kalm blijft, niet blokkeert en rustig probeert na te denken wat voor jou de beste oplossing voor de situatie is.” (van Dasler, 2017) Flexibiliteit is de vaardigheid om plannen te herzien als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen, zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden (uit: Slim maar… | Dawson & Guare). In Route 11 wordt dit vergeleken met de schakelpook. Hoe goed kan je schakelen wanneer je je plan van aanpak aan moet passen? Wanneer dit iets is waar een kind moeite mee heeft, helpt het om inzichtelijk te maken waar het kind zelf invloed op heeft. Hoe kan het een ve...