Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit augustus, 2019 tonen

Uitdaging 5 - Samenwerken

“Waarom samenwerken? Deze vraag speelt niet alleen in het hoofd van de leerlingen, maar ook in het hoofd van menig leraar. De leraar weet dat het samenwerken bij de kerndoelen hoort, dus hij legt zich er maar bij neer. Tegelijkertijd weet hij dat het altijd problemen oplevert. Hij doet het daarom zo min mogelijk. Andersom zijn er leraren die denken dat als je het maar vaak doet, dat de kinderen het dan wel leren. Maar zonder dat het ze echt geleerd wordt, leren ze het niet.”  (Koenderink, 2012) Samenwerken vind ik een van de leukste en belangrijkste dingen in het onderwijs. Ik geniet ervan om te zien hoe de kinderen daar allemaal op hun eigen manier mee omgaan. Het biedt mij ook de kans om mijn leerlingen op een andere manier te observeren. Hoe gaan ze om met tegenslag en frustraties? Kunnen ze goed plannen en hun plan van aanpak ook volgen en aanpassen waar nodig? Zijn ze flexibel?  Behalve dat leerlingen moeten leren samenwerken, omdat dit in de toekomst in de meest...

Grej of the day - Mijn nieuwe uitdaging

Het is alweer een aantal maanden geleden dat ik ervan gehoord heb. Een collega vertelde vol enthousiasme over Grej of the Day; een raadsel, een microles, onthouden en verder vertellen.  Het klonk mij meteen geweldig in de oren. Ik heb me aangemeld bij de Facebook pagina van GOTD en kocht ook meteen het boek.  Later bleek dat er nog maar weinig leerkrachten in mijn omgeving zijn die bekend zijn met het fenomeen. En dat terwijl het echt heel cool is! En laat dat nou net de slogan zijn van GOTD; Kennis is cool! Elk jaar een nieuw doel Mijn werk is mijn passie. Ik geniet ontzettend van mijn klas, mijn kinderen helpen ontwikkelen en interessante lessen ontwerpen. Toch heb ik het nodig om mezelf elk jaar weer een nieuw doel te stellen, een nieuwe uitdaging aan te gaan. Zo heb ik in de afgelopen jaren Leren-Leren in mijn klas ingezet, bijgeschaafd en lessen ontwikkeld. Dat staat nu. Toen ging ik bezig met Route 11, het ontwikkelen van de executieve functies. Ook daar ...

De eerste schoolweken - Contact met ouders

Zorg dat je aan het begin van het jaar persoonlijk contact maakt met alle ouders van je klas. Het is daarom aan te raden om in de eerste weken regelmatig een update te geven van dat wat er speelt in de klas en al na een aantal weken de ouders uit te nodigen voor gesprekken. Ook is er veel voor te zeggen om elk jaar te starten met een informatieavond. Tijdens deze avond heb jij als leerkracht de mogelijkheid te vertellen hoe het eraan toegaat in je klas en kunnen ouders vragen stellen. Ik hecht er waarde aan om ook op dat moment mezelf te laten zien als mens en een persoonlijk verhaal met de ouders te delen. Je nodigt ouders dan meteen uit om ook hun verhaal met jou te delen, wat weer ten goede komt aan het inzicht verkrijgen in je leerlingen. Korte lijntjes met ouders kan voorkomen dat er ruis ontstaat. Je hebt immers hetzelfde doel voor ogen; zorgen dat het goed gaat met de ontwikkeling van de leerling in kwestie. Nodig ouders ook regelmatig uit om een kijkje in de klas te komen...

De eerste schoolweken - Regels herhalen

Neem regelmatig de tijd om schoolregels en klassenregels van betekenis te voorzien.  Wat wordt ermee bedoeld en wat willen we ermee bereiken? Mijland geeft als tip om ten minste eens per maand met de klas te kijken naar wat er goed gaat en wat anders zou kunnen. Dit kan gaan over leerprocessen, maar zeker ook over andere zaken, zodat het duidelijk wordt wanneer er iets speelt. Gedurende het jaar stel ik de regels regelmatig centraal, bekijk dan welke al heel goed gaan (parels) en welke nog wat werk nodig hebben (tuintjes). Samen met de klas beslis ik dan welke regel(s) er op het scrumbord komt/komen. Over scrummen schreef ik al eerder een aantal blogs. Deze vind je HIER , HIER en HIER .

De eerste schoolweken - Groepsregels

Maak samen groepsregels Mijland stelt dat het belangrijk is om aan de klas uit te leggen wat het verschil is tussen macht en gezag. Vraag vervolgens aan de groep waar hun gezagvoerder dit schooljaar aan zou moeten voldoen. Dit geeft jou als leerkracht inzicht in waar de klas behoefte aan heeft. Begin dan met het opstellen van de groepsregels. Hoe willen we dit jaar dat we in de groep met elkaar omgaan? Het is altijd doeltreffender om deze regels samen op te stellen, dan ze als leerkracht aan je leerlingen te dicteren. Wanneer je dit samen met de klas doet, is iedereen eigenaar van de regels en wordt het naleven ervan ervaren als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Schrijf de regels op een groot vel papier en laat iedereen de regels ondertekenen. Ook over de consequenties van het overtreden van de regels kun je samen met de groep afspraken maken. Hierbij kun je herstelrecht inzette. Hierover schreef ik eerder al een blog. Klik daarvoor op DEZE  link.

De eerste schoolweken - Groepsvormende activiteit

Doe iedere dag een groepsvormende activiteit.  Van Corry Wolters leerde ik ooit dat je nooit moet starten met een vertelkring na een vakantie. Het duurt te lang en is dodelijk saai!  Begin met een actieve werkvorm, waarbij je de kinderen op een laagdrempelige manier contact met elkaar laat maken. Daarvan kun je er een heleboel vinden via DEZE LINK Zelf maak ik graag en vaak gebruik van de potlodenketting, waarbij samenwerken en communiceren centraal staan.  Ook de “Vakantiebingo” doet het goed. Deze vind je HIER . Ook DEZE variant van 30 seconds is een leuke om elkaar te leren kennen. Bron: www.jufbijtje.nl

De eerste schoolweken - Laat leerlingen jou kennen

Laat de leerlingen jou kennen. Je zou kunnen beginnen met een presentatie over jezelf, je kunt ook een leerling die al eerder in je groep zat iets laten vertellen over jou. Tegenwoordig is Kahoot! ook een krachtig middel om in te zetten bij dit soort activiteiten. Je kunt er een quiz mee maken over jezelf en deze spelen met de groep. Je hebt hier wel IPads en/of IPhones voor nodig. Persoonlijk vind het ik het ook belangrijk dat leerlingen merken dat ik als leerkracht niet alles weet en dat ook ik fouten maak. Als je je leerlingen iets wilt leren, ben je zelf daarin het grootste voorbeeld. Fouten maken is daarom van groot belang en toegeven dat je iets niet weet vergroot het zelfvertrouwen van je leerlingen en je verdient er hun respect mee. Hierbij is het van groot belang dat je altijd eerlijk bent. Een fout maken en dit weglachen of net doen alsof je dat met opzet deed…je leerlingen prikken er doorheen en je verliest je geloofwaardigheid en respect. Mijland stelt dat je waardering o...

De eerste schoolweken - Ken je leerlingen

Ken je leerlingen: naam, gezinssituatie, hobby’s, talenten en meer. Volgens Mijland gaan geïnteresseerde leerkrachten op zoek naar de leefwereld van de leerlingen. Ze beperken zich niet alleen tot het onderwijzen, aanbieden van de leerstof en het afnemen van toetsen, maar zien in hun leerlingen burgers van wie zij als leraar ook weer kunnen leren. Ga als leerkracht opzoek naar dat wat een leerling beweegt, dat wat een leerling bezig houdt en zoek vervolgens verbinding. Door je te verdiepen in de achtergrond van een leerling, kun je bepaald gedrag dat eventueel de kop opsteekt wellicht beter verklaren en de leerling hierbij helpen. “Echte communicatie betekent namelijk dat je je vebindt met de ander, dat je niet alleen op zijn gedrag reageert, maar zoekt naar de basis van waaruit gedrag ontstaat” (Mijland | 2008) Om elkaar beter te leren kennen in de eerste schoolweken kun je de energizer “Ik denk dat ik de enige ben die…” goed gebruiken. Een uitleg van deze werkvorm (en heel veel a...

De eerste schoolweken - Coöperatieve werkvormen

Gebruik coöperatieve werkvormen. Door samen te werken, leren kinderen elkaar en elkaars talenten goed kennen. Dit heeft een positieve uitwerking op de groep. Je leert met wie je graag samenwerkt, je leert dat je samen verder kunt komen dan alleen, daarnaast is samenwerken een waardevolle vaardigheid voor de toekomst. Hierbij is het van belang dat je als leerkracht je creativiteit de vrije loop laat. Hoe creatiever jouw aanbod van de lesstof, hoe enthousiaster je leerlingen worden.   Daarbij stelt Mijland dat als je afwisselende werkvormen aanbiedt, leerlingen in staat gesteld worden om hun talenten optimaal te benutten en komen de krachten in een groep naar boven. Hiermee prikkel je je leerlingen en daag je ze uit het beste uit zichzelf te halen. Dit heeft niet alleen een positieve invloed op de individuele leerlingen, maar ook op de groep. Ze merken dat ze samen sterk staan en leren gebruik te maken van elkaars talenten. Tenslotte is het van belang om te weten dat voor...

De eerste schoolweken - Geef complimenten

Wie kent niet dat gevoel dat je bekruipt in de laatste dagen van de zomervakantie? Kan ik het nog wel? Krijg ik ook deze klas mee? Zal ik alle kinderen kunnen bedienen? Zie en hoor ik ze allemaal?   Iedere leerkracht weet dat in de eerste weken van het nieuwe schooljaar het groepsvormende proces van groot belang is voor het verdere verloop van het schooljaar.  Hoe spannend ook, ik kijk ook altijd enorm uit naar deze eerste paar weken. Samen starten, elkaar leren kennen met behulp van leuke spelletjes en energizers, samen de regels opstellen en ondertekenen. Het is de basis waar je de rest van het jaar op terug kunt vallen. Zelf vind ik het boek  de Gouden Weken  van Boaz Bijleveld een prettig boek om te gebruiken, evenals  Orde gevraagd!  van Ivo Mijland. In  De Gouden Weken  krijg je allerlei tips voor een goede start van het jaar, de basis voor de rest van je schooljaar. In  Orde gevraagd!  krijg je inzicht in hoe je al...

Het recht om te herstellen

Vandaag las ik een prachtig stuk over herstelrecht, geschreven door  Ivo Mijland . Ik was blij om te kunnen reageren op zijn verhaal dat wij als HB afdeling ook werken met dit principe. Op de PA leer je dat je als leerkracht duidelijk en consequent moet zijn. Als beginnende leerkracht is het nog niet altijd duidelijk hoe je daar vorm aan moet geven en welke manier goed bij je past. Ik heb op de PA geen onderwijs gehad in herstellend opereren met mijn leerlingen. Als ik dat daar al had geleerd, had ik meteen met iets aan de slag kunnen gaan waar ik als persoon en als leerkracht volledig achter sta. Het werkt namelijk! Dit is mijn ervaring met herstelrecht in de klas... Wanneer je het schooljaar start, ga je samen met je leerlingen spreken over je verwachtingen van dit schooljaar. Niet alleen die van jou als leerkracht, maar ook zeker die van de leerlingen. Wat wil je leren, welke doelen ga je stellen en hoe hoop je die te kunnen gaan behalen? En dan de belangrijkste...

Zonder methode, onderwijs op maat

Elke leerkracht weet het; elke klas is anders. In elke klas hangt een andere dynamiek. Sterker nog, ik durf zelfs te beweren dat de dynamiek in één en dezelfde klas zelfs per maand of twee maanden kan verschillen. Eerst is daar de periode van groepvorming, dan de periode van pikorde bepalen, dan komt de periode met al die feestdagen waardoor de rust danig verstoord raakt (maar wel gezellig!), vervolgens de periode na de kerstvakantie waarin het lijkt alsof de klas eindelijk gesetteld is en tenslotte de periode waarin er een soort van afscheid genomen wordt. Ik hou ervan. Elke periode brengt iets moois met zich mee.  Vanwaar dit intro?  Als je mij vraagt waar een vakbekwaam leerkracht aan moet voldoen, dan is dat het aanvoelen van de dynamiek van een klas. Die dynamiek vertelt je namelijk heel veel. Niet alleen hoe de sfeer is, maar ook wat de kinderen nodig hebben.  In mijn klas werk ik enkel met methodes voor rekenen, taal en spelling. Voor alle andere vakken ...