Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit juni, 2019 tonen

Uitdaging 4 - Frustratietolerantie

In mijn vorige blog beschreef ik op welke manier je een leerling op weg kunt helpen die niet (langer) gemotiveerd is om te leren. Ik verweest naar Tijl Koederink die aangeeft dat het belangrijk is dat leerlingen intrinsiek gemotiveerd raken. Dat het belangrijk is om leerlingen complimenten te geven op hun processen en ze middels scaffolding autonomer te maken en ervoor te zorgen dat ze intrinsiek gemotiveerd blijven (Voerman & Faber, 2018) Als leerkracht is het van groot belang dat alles wat je aan je hoogbegaafde leerlingen aanbiedt, precies op maat is. Het mag niet te gemakkelijk zijn, want dan is alles “saai”. Maar wanneer het te moeilijk is en de leerling in kwestie nooit heeft leren doorzetten (en dat is in veel van de gevallen zo), dan haakt de leerling af en zal je als leerkracht alle zeilen bij moeten zetten om deze leerling weer gemotiveerd te krijgen. We hebben op de PABO allemaal geleerd over de zone van naaste ontwikkeling. Wanneer je met een reguliere klas te ...