Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit maart, 2019 tonen

Uitdaging 2 – De uitdaging van het geheugen – Deel 2

1. Het principe van de zintuigen Ik ben altijd een fan geweest van Howard Gardners ideeën over meervoudige intelligenties. Ik maak er in de klas ook veelvuldig gebruik van, omdat ik erin geloof. Zeker als je de zintuigen wilt gebruiken bij het aanleren van bepaalde zaken, kun je veel baat hebben bij het toepassen van de verschillende intelligenties. Toen ik nog een bewust onbekwame startende leerkracht was, schreef ik al mijn lessen uit en noteerde welke intelligenties aan bod waren gekomen en welke ontbraken. Ik noteerde vervolgens voor mijzelf op welke manier ik ook de ontbrekende intelligenties in kon passen, zodat het voor al mijn leerlingen aantrekkelijk, uitdagend en motiverend zou zijn om met de les aan de slag te gaan en er dus ook daadwerkelijk iets van te leren.  Horen, zien, ruiken, proeven en voelen…je kunt kinderen op vele verschillende manieren iets laten ervaren. Wanneer je informatie die je aan wilt leren op de een of andere manier verbindt aan een ervaring...

Executieve functies – Route 8: Omgaan met tijd

“Hoeveel tijd heb je nodig om ergens te komen? Hoe ziet je route eruit? Je navigatiesysteem helpt je om goed met tijd om te gaan. Tijdens het rijden, zie je steeds hoeveel tijd e nog nodig hebt en op welke tijd je op de bestemming zal aankomen. Zo weet je bijvoorbeeld of je tijd hebt voor een tussenstop” (van Dasler, 2017) Timemanagement is de vaardigheid om in te schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je deze het beste kunt verdelen n hoe je een deadline moet halen. Het gaat hierbij vooral om het besef dat tijd belangrijk is. (uit: Slim maar… | Dawson & Guare) Iedereen ervaart tijd op een andere manier en iedereen ervaart de snelheid van tijd op een andere manier bij verschillende zaken in het leven. We kennen allemaal het gevoel dat de tijd lijkt te kruipen wanneer we ergens tegenop zien, of dat de tijd vliegt wanneer je je ergens op verheugd hebt. Om feitelijk vast te kunnen stellen hoeveel tijd we hebben voor iets maken wij gebruik van de vaardigheid klokkijken.  W...

Dweck vs. Hattie

Na een pittige discussie op LinkedIn met iemand die de growth mindset een hype vindt en het boek van Carol Dweck ziet als niet meer dan een bestseller, kon ik het niet laten hier toch wat uitgebreider op in te gaan in een blog. De aanleiding: Er werd een prachtige positieve bijdrage gepost door een zeer enthousiaste leerkracht; een foto van een ladder die de fixed en growth mindset zou vertegenwoordigen. Desbetreffende leerkracht was creatief, ambitieus en vol passie...zoveel was duidelijk. Ik word daarvan ook heel enthousiast. Ik heb al vaker laten vallen dat ik niet zo van de getallen ben; we hebben immers te maken met kinderen, niet met rekenmachines. Daarom schoot een opmerking op dit lieve bericht mij zeer in het verkeerde keelgat. Deze ladder zou niets opleveren, want John Hattie beweert dat er pas leerrendement zou zijn bij een effectgrootte van meer 0.40 (dit noemt hij het kantelpunt). De ladder zou slechts 0.19 scoren. Waardeloos en onzinnig dus en de groeiende m...

Uitdaging 2 – De uitdaging van het geheugen – Deel 1

Wie met HB-kinderen werkt, weet dat het automatiseren vaak een onderontwikkelde vaardigheid is. Waarom? Omdat in veel gevallen deze kinderen maar weinig moeite hebben hoeven doen om iets te leren en ze voornamelijk willen begrijpen waarom iets aangeleerd moet worden of hoe iets werkt. Ze kiezen vaak voor de weg van de minste weerstand. Je komt dan al snel tot mooie resultaten. Althans….zolang je kennis en vaardigheden toereikend zijn. Wordt het allemaal moeilijker en kom je met begrip alleen niet meer weg, dan moet je je geheugen leren gebruiken. De executieve functies werkgeheugen (Blog HIER ) en metacognitie (blog volgt nog) worden daarbij aangesproken. Het natuurlijke leerproces gaat deze kinderen zeer gemakkelijk af. Het technische leren is een heel ander verhaal. Hierbij hebben ze vaak andere vaardigheden nodig, een andere benadering en vooral ook de uitleg waarom het toch belangrijk is om het op die manier te leren. Deze kinderen moeten leren om te leren, want dat hebben ...

Executieve functies – Route 7: Organiseren

“Op bijzondere spullen moet je zuinig zijn. Zo zet men een mooie auto graag in de garage waar tevens spullen liggen om de auto in optimale conditie te houden.  Structuur en orde zijn noodzakelijk om activiteiten goed uit te kunnen voeren. Om zaken te kunnen ordenen of bijhouden, zal je een systeem moeten bedenken dat voor jou handig is. Leerlingen die goed in staat zijn hun spullen te ordenen, zijn beter in staat hun werk netjes en tijdig af te ronden.” (van Dasler, 2017) Organiseren is het vermogen om systemen te ontwikkelen en te onderhouden om op de hoogte te blijven van informatie of benodigde materialen. Deze vaardigheid richt zich niet alleen maar op activiteiten en verantwoordelijkheden, maar ook op gedachten en ideeën én gevoelens en emoties. (uit: Slim maar… | Dawson & Guare Wanneer je een blik werpt in een voltijds HB-klas, valt één ding meteen op. Veel tafels zijn een grote bende! Veel papieren, boeken, prulletjes en uitpuilende vakken. Alles wordt bewa...

Uitdaging 1 – De overtuigingen

Veel mensen die werken met HB-kinderen weten dat hun ontwikkeling op een andere manier verloopt dan dat van een niet HB-kind. Veel dingen in hun ontwikkeling zijn, na goed nadenken over de situatie, vrij snel aangeleerd of uitgevoerd. Ook het leren gaat in de meeste gevallen in het begin als vanzelf. Sommige leerlingen worden in dat stadium aangemoedigd en krijgen de vrijheid om zichzelf op hun eigen tempo te ontwikkelen. Anderen worden afgeremd, want “dat kan een kleuter nog helemaal niet.”   Beide manieren zorgen bij deze kinderen voor overtuigingen. In het eerste geval leidt het vaak tot vele succeservaringen, waardoor ze denken altijd alles te kunnen. Lukt het een keer niet, dan geven ze snel op. Omdat ze niet weten hoe ze het aan moeten pakken of omdat ze niet weten hoe ze door de frustraties heen moeten gaan. In het tweede geval kan het leiden tot kinderen die niet langer gemotiveerd zijn om te leren. Je krijgt onderpresterende kinderen, vaak met het gevoel dat ze er n...