Zolang als ik werkzaam ben ik het onderwijs, heb ik gewerkt met portfolio’s en zelfreflectie van leerlingen. Ik zal niet de eerste leerkracht zijn die zich hierin verdiept heeft en zeker ook niet de laatste. Ik ben ook niet de eerste leerkracht die op het gebied van werken met portfolio’s tegen dingen aangelopen is. Hoe zorg je er nou voor dat je met een portfolio de leerlingen inzicht geeft in hun eigen kennis, kunde en inzicht? Dat is best een flinke kluif. Hoewel ik nog altijd zoekende ben naar meer, beter, anders, denk ik dat ik al wel zoveel moois heb bereikt met het werken met portfolio’s, dat ik dat graag met jullie wil delen. Zelf gebruik ik de portfolio’s nu alleen nog voor de thematische lessen die ik geef. Elke tien weken werken we met de klas aan een thema, waarvoor ik zelf lessen ontwerp en leerdoelen opstel. Om leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces te maken, probeer ik voor de kinderen altijd opdrachten te verzinnen waarmee ze die ontwikkeling zic...
Full-time HB onderwijs en wat je daarvan kunt leren...