Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit september, 2019 tonen

Uitdaging 7 – De uitdaging van het wegwerken van hiaten

Veel hoogbegaafde kinderen krijgen ergens in hun schoolloopbaan te maken met hiaten in hun kennis. Vaak wordt niet begrepen waarom juist deze getalenteerde kinderen meer hiaten (kunnen) hebben dan hun leeftijdsgenoten. Tijl Koendrink geeft daarop in zijn boek  De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen  het volgende antwoord: “[…] door hun weinig gestructureerde manier van leren, hun snel afgeleid zijn, het geringe gebruik van hun geheugen bij het leren via begrip in plaats van herhaalde oefeningen, is veel kennis slecht verankerd en geborgd. Te slecht om automatisch te gebruiken.” (Koendrink, 2012) Je kunt het talent hebben en de juiste inzet, maar wanneer je niet de juiste strategieën toepast, zullen je resultaten niet voldoende zijn. Dit wordt alleen maar erger naarmate de leerstof ingewikkelder wordt en je meer en meer terug moet vallen op de basiskennis, die in dit geval niet verankerd ligt in het geheugen. Talent X Inzet X Strategie = Result...

Uitdaging 6 – De uitdaging van het zelfstandig werken

Wie kent ze niet? De leerling die om de haverklap bij je tafel staat met een vraag en niet zelf tot werken komt als je niet 24/7 tot zijn beschikking staat. Dit type leerling heeft een constante externe aansturing nodig om tot werken te komen. Maar de leerkracht heeft niet altijd de tijd om te helpen en is uiteindelijk ook niet altijd aanwezig om de leerling te helpen.  Leerlingen hebben goede studievaardigheden nodig om te werken te kunnen komen en succes te hebben bij het studeren. Hierbij zijn goed ontwikkelde executieve functies van groot belang, evenals het leren toepassen van de juiste strategieën voor het oplossen van problemen.   Tijl Koederink beschrijft 5 niveaus van zelfstandigheid in zijn boek  De 7 uitdagingen in het onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Op welk niveau een leerling ook opereert, het is altijd van belang om voldoende inhoudelijk sterke complimenten te geven. Complimenteer doorzettingsvermogen, taakinitiatie, flexibiliteit. Ook b...

Executieve functies - Route 10 Doorzettingsvermogen

“Wanneer je met de auto onderweg bent, heb je meestal een duidelijke bestemming voor ogen; je weet waar je heen wilt. Je kiest de kortste of snelste route naar je bestemming zonder allerlei zijpaden in te slaan. Als je bestemming ver weg gelegen is, zal het je misschien veel tijd en energie kosten om je doel te bereiken”  (van Dasler, 2017) Doelgericht doorzettingsvermogen is het vermogen om voor jezelf een doel te stellen en dit doel te halen zonder afgeleid te worden door andere behoeften. (van Dasler, 2017) Er zijn regelmatig dingen in je leven die je volledige aandacht nodig hebben, zaken waar je je goed op moet concentreren en die veel training of voorbereiding van je vergen.  Veel mensen vinden het lastig om dit doel voor ogen te houden en hiervoor te gaan. Voor volwassenen is dit vaak gemakkelijker dan voor jongeren en kinderen. Die kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken dus. Het SLO schrijft dat doorzettingsvermogen de vaardigheid is die het laatst van all...