Doorgaan naar hoofdcontent

Executieve functies - Route 10 Doorzettingsvermogen

“Wanneer je met de auto onderweg bent, heb je meestal een duidelijke bestemming voor ogen; je weet waar je heen wilt. Je kiest de kortste of snelste route naar je bestemming zonder allerlei zijpaden in te slaan. Als je bestemming ver weg gelegen is, zal het je misschien veel tijd en energie kosten om je doel te bereiken” (van Dasler, 2017)

Doelgericht doorzettingsvermogen is het vermogen om voor jezelf een doel te stellen en dit doel te halen zonder afgeleid te worden door andere behoeften. (van Dasler, 2017)
Er zijn regelmatig dingen in je leven die je volledige aandacht nodig hebben, zaken waar je je goed op moet concentreren en die veel training of voorbereiding van je vergen. 
Veel mensen vinden het lastig om dit doel voor ogen te houden en hiervoor te gaan. Voor volwassenen is dit vaak gemakkelijker dan voor jongeren en kinderen. Die kunnen daar wel wat hulp bij gebruiken dus.

Het SLO schrijft dat doorzettingsvermogen de vaardigheid is die het laatst van alle executieve vaardigheden tot ontwikkeling komt. Wel kun je er al vroeg mee oefenen om het te stimuleren. Stel samen met je leerlingen doelen, beloon behaalde doelen en bespreek hoe het doel behaald werd en hoe het voelt dat het gelukt is.

Scrummen
Al eerder schreef ik een aantal blogs over scrummen in de klas.
Zelf ben ik ontzettend enthousiast over deze manier van werken aan doelen. Wanneer je met de klas een aantal doelen stelt en daarover afspraken maakt en het samen viert wanneer een doel behaald is…dat stimuleert en motiveert om ook een volgend doel te behalen.

Wanneer je dit met de klas doet, stimuleer je daarmee ook dat kinderen uiteindelijk doelen die ze voor zichzelf stellen gemakkelijker zullen behalen.

De blogs over Scrummen die ik schreef vind je HIER, HIER en HIER.

Vaste denkhouding versus groeiende denkhouding
Sommige leerlingen zijn ervan overtuigd dat ze vast zitten en toch niets kunnen leren. Het is van belang om deze leerlingen uit te leggen hoe het groeiende denkvermogen werkt. Van Dasler schrijft daarover het volgende:

Je denkhouding is je tot gewoonte geworden manier van denken, die een gevolg is van je karakter, je overtuigingen, je omgeving enz.
Als je ervan overtuigd bent dat je iets niet kan, heb je een vaste denkhouding. Met een vaste denkhouding belemmer je jezelf om je verder te ontwikkelen. Omdat je niet wil dat anderen doorhebben dat je iets niet kan,

·      Ga je uitdagingen uit de weg
·      Geef je bij tegenslag snel op
·      Ben je geneigd inspanning nutteloos te vinden
·      Negeer je nuttige opmerkingen van anderen
·      Ervaar je succes van andere vaak als bedreigend
Je laat kansen liggen en gaat dus ver onder je kunnen presteren.

Als je er echter van overtuigd bent dat alles te leren valt, heb je een groeiende denkhouding. Omdat je gelooft dat je hersenen in staat zijn te groeien en sterker te worden, zul je juist graag willen leren en

·      Vind je uitdagingen leuk en spannend
·      Zet je bij tegenslag juist extra goed door omdat je weet dat het uiteindelijk zal lukken
·      Accepteer je dat inspanning nodig is om je einddoel te behalen
·      Probeer je te leen van kritische opmerkingen van anderen
·      Ervaar je succes van anderen als inspiratiebron om zelf goede resultaten te behalen.

Bespreek ook met je leerlingen hoe beperkende gedachten omgebogen kunnen worden tot groeiende gedachten. 

Ik kan het niet – wordt – ik kan het NOG niet
Ik durf het niet – wordt – ik vind het eng, maar probeer het toch

Hierbij kun je ook gebruikmaken van het OMDENK-spel. De kaarten uit dit spel helpen je om zaken vanuit een ander perspectief te bekijken en er op een andere manier over na te denken.


Materiaal om mee te oefenen
Veel spelletjes die eerder al aan bod kwamen in mijn blogs over Route 11 zijn ook zeer geschikt voor het oefenen met doorzetten. Kijk daarvoor op mijn BLOGSPOT

Dan tenslotte nog een aantal filmpjes die goed zijn om te bekijken met de klas.


ReChill als je een keuze moet maken 


ReChill zelfvertrouwen 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...