Doorgaan naar hoofdcontent

Scrummen in de klas – deel 3 – Scrumviering!


In DEZE blog vertelde ik over het laten formuleren van de doelen door de kinderen. Door ze in het begin te begeleiden bij het formuleren van de doelen, zullen ze er zelf steeds sterker in worden.
HB kinderen hebben nogal eens de neiging om zichzelf als norm te zien en dan is het stellen van een doel voor een hele klas best ingewikkeld.
Inmiddels heeft de klas al zoveel ervaring met het scrummen opgedaan en kennen ze elkaar en elkaars talenten en leerpunten zo goed, dat het formuleren van doelen, zoals voorspeld, steeds beter gaat. Een genot om te zien waar kinderen mee komen!

Voor de herfstvakantie hadden we al met al zo’n 60 minuten aan feesttijd met elkaar verzameld. Ook hier werd de scrummaster weer ingezet om ervoor te zorgen dat we als klas een invulling aan deze tijd zouden geven waar iedereen zich in kon vinden.

In je pyjama naar school, filmkijken en je knuffel mee naar school nemen, werden door veel groepjes genoemd. Toen er ook de suggestie kwam om een Halloween feest te organiseren, was het plan gauw klaar; iedereen mocht in pyjama naar school, met een knuffel en/of kussen en we zouden met elkaar Nightmare before Christmas gaan kijken (een film met een Halloween tintje).
Iedereen blij en enthousiast.



Toen de dag aanbrak dat we met elkaar onze overwinningen gingen vieren, startte de dag al geweldig! Iedereen kwam binnen met ofwel een pyjama (spiderman pyjama’s, eenhoorn onesies, joggingpakken), een knuffel of een kussen. Een en al gezelligheid wat de dag meteen een goede sfeer gaf. 





Ik was enorm onder de indruk wat dit met de klas deed. De sfeer, het respect voor elkaars keuzes (sommigen wilden liever niet in pyjama, maar brachten wel een kussen mee), de gezelligheid…
Dit heeft echt iets met mijn groep gedaan en ik ben nog enthousiaster over het scrummen geworden. 

Ik kan het echt iedereen aanraden! Je ziet de kinderen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Tevens neemt de scrummaster een prachtige plek in de groep in. Heb je dus een leerling die het nodig heeft of het verdient om deze positie in de klas in te nemen? Dan heb je reden te meer om te gaan scrummen.

En zo leer je elk jaar weer iets nieuws…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...