Doorgaan naar hoofdcontent

Dweck vs. Hattie

Na een pittige discussie op LinkedIn met iemand die de growth mindset een hype vindt en het boek van Carol Dweck ziet als niet meer dan een bestseller, kon ik het niet laten hier toch wat uitgebreider op in te gaan in een blog.

De aanleiding:
Er werd een prachtige positieve bijdrage gepost door een zeer enthousiaste leerkracht; een foto van een ladder die de fixed en growth mindset zou vertegenwoordigen. Desbetreffende leerkracht was creatief, ambitieus en vol passie...zoveel was duidelijk. Ik word daarvan ook heel enthousiast.

Ik heb al vaker laten vallen dat ik niet zo van de getallen ben; we hebben immers te maken met kinderen, niet met rekenmachines. Daarom schoot een opmerking op dit lieve bericht mij zeer in het verkeerde keelgat. Deze ladder zou niets opleveren, want John Hattie beweert dat er pas leerrendement zou zijn bij een effectgrootte van meer 0.40 (dit noemt hij het kantelpunt). De ladder zou slechts 0.19 scoren. Waardeloos en onzinnig dus en de groeiende mindset werd benoemd tot niets meer dan een hype.
Mijn reactie op dit bericht was een link naar een artikel over een onderzoek naar het werk van Hattie waarin zijn tabellen vol getallen keihard onderuit werden gehaald.

Begrijp me niet verkeerd...ook ik heb Hattie's boek gelezen (Visible learning for teachers) en ik sta volledig achter zijn ideeën over het effect van leerkrachten en hun handelen op de leerlingen en hun leerrendement. Ik heb echter niets met al die getallen. Ik geloof niet in dat soort onderzoeken, omdat je met kinderen te maken hebt. Mensjes die allemaal hun emoties hebben, hun dag wel of niet, deel uitmaken van een groepsdynamiek en je er om die reden dus geen getal aan kunt hangen.

Mijn titel Dweck vs. Hattie is natuurlijk onzin. Het gaat niet om het één tegen het ander. Het gaat erom dat het niet uitmaakt hoe je het noemt, als maar duidelijk is dat kinderen het nodig hebben om gezien en gehoord te worden. Om uitgedaagd te worden en buiten hun comfort zone te stappen. Dat het goed is om een leerling af en toe keihard de frustratie in te duwen om het daar even te laten spartelen, waarna jij ze als leerkracht bij de hand neemt en ze stap voor stap laat leren en groeien. Maar vooral ook dat leerlingen te zien krijgen wat ze aan het leren zijn en ook waar ze vandaan komen en waar ze naartoe gaan.

Om met twee mooie dingen te eindigen, volgen hier een quote van Hattie die me raakte, evenals een filmpje van Dweck die de fixed en growth mindset prachtig uitlegt. Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, zolang we het er maar over eens zijn dat in het verleden behaalde resultaten geen garantie bieden voor de toekomst...en dat dat dan weer te maken heeft met hoe een kind in zijn/haar vel steekt.

John Hattie - Visible Learning for Teachers:
"Excellente leraren hebben oprecht respect voor hun leerlingen. Ze zien hen als mensen met eigen persoonlijkheid en ideeën. Ze hebben een passie voor onderwijs en leren. Daarbij zijn ze in staat op spannende opdrachten te geven, waarbij denken van een hoger niveau nodig is. Ze tonen emoties over succes en tegenslag in hun werk. Ze zijn in staat om eigen lessen te (her)ontwerpen waarbij ze leerlingen actief betrekken en verbindingen leggen tussen nieuwe kennis en wat leerlingen al kennen of kunnen. Hun excellentie stelt hen in staat hun groep door en door te kennen en te reageren op wat er in de groep of met individuele leerlingen gebeurt." 

Carol Dweck - Growht mindset:





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...