Doorgaan naar hoofdcontent

Handelingsverlegen... schande of leermoment?

Wij leerkrachten hebben zo goed als altijd de waarheid in pacht. Althans, dat willen wij onze leerlingen laten geloven. Wij hebben overal een antwoord op en wij zijn er voor al onze leerlingen. 
We helpen ze allemaal en willen graag dat het goed gaat met al onze schatjes.
Wanneer we er tegenaan lopen dat een leerling na herhaalde pogingen van verlengde instructie nog steeds niets begrijpt van die sommen op het platte vlak, schakelen we de hulp in van een RT'er. Geen schande...we doen dit voor het kind. Hij/zij heeft het nodig.

Helaas ligt het bij de kinderen die aan de bovenkant uitvallen net even anders. 

Leer mij de HB'er kennen. De verbaal sterke, snel denkende leerling met een ontzettend groot rechtvaardigheidsgevoel en een feilloze antenne voor het vinden van de mazen in de wet. Prachtig!
Als er een doelgroep is in het onderwijs waar je als leerkracht veel van kan leren (vooral over jezelf en je eigen kennis en kunde), zijn het de hoogbegaafden.  
Helaas hebben veel leerkrachten nog steeds de waarheid in pacht. Deze leerkrachten plaatsen zichzelf vaak boven de leerlingen. Wanneer ze een fout maken en daar op worden gewezen door hun leerling, dan krijgt de leerling in kwestie een reprimande; niet zo brutaal doen! 
Wijst een leerling de leerkracht op een niet nagekomen afspraak, ook dan krijgt de leerling een standje; niet zo bijdehand doen!
Gedraagt een leerling zich niet zoals dat van hem/haar verwacht wordt, omdat bepaalde zaken niet duidelijk zijn of er bepaalde regels en afspraken niet nagekomen worden, dan is er al snel sprake van een gedragsprobleem.
Het probleem wordt buiten de leerkracht gezocht en de IB'er en RT'er hebben er weer een taak bij in hun overvolle agenda.

Maar wat nou als het gedrag van leerlingen een spiegel is voor de leerkracht? Wat nou als je het gedrag van een leerling als reflectie ziet van je eigen handelen? 
Het is aan jou als leerkracht wat je er mee doet. Heb je het gevoel dat je als leerkracht ondermijnd wordt? Of pak je deze les met beide handen aan?

Leren wij onze leerlingen niet dat fouten maken mag? Dat je daar iets van kunt leren?
Leren wij onze leerlingen niet dat je van elkaars talenten gebruik kunt en mag maken?
Is het dan niet vreemd dat juist die personen die dit preken, dit niet doen? 

Waarom is het voor veel leerkrachten een schande om aan te geven dat je iets niet weet? Of toegeeft dat je een fout hebt gemaakt? Of dat je even niet meer weet hoe je die ene leerling het best kunt helpen en dus een collega om hulp vraagt?
Handelingsverlegen zijn lijkt in veel gevallen wel een schande. 

Maar wat nou als je er een leermoment voor jezelf van maakt? Wat nou als je actief op zoek gaat, desnoods samen met je leerling, naar een oplossing voor het probleem. 
Volgens mij creëer je op zo'n moment een win-win situatie; de leerling zal een stap zetten in zijn/haar ontwikkeling, net als jij als leerkracht. Een extra win-moment is dat je zult merken dat de waardering van je leerling en zijn/haar vertrouwen in jou groeit.

Vooruit...laten we het een win-win-win-win situatie noemen, want de leerling krijgt ook nog eens een prachtig voorbeeld te zien:

-fouten maken mag
-van fouten maken kun je leren 
-je kunt en mag van elkaars talent gebruik maken
*Het bovenstaande geldt zeker ook voor leerkrachten!*

Mooier kun je het niet krijgen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie “Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017) Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan… Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken.  Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie. Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Daws...

Even voorstellen...

Mijn naam is Manda en sinds 2008 ben ik werkzaam in het onderwijs. Sinds 2010 werk ik met hoogbegaafde leerlingen. Eerst als vakleerkracht muziek en vanaf 2012 als groepsleerkracht. Ik ben HB-specialist, Remedial Teacher (MSEN), autisme- coach en rekencoördinator. Al deze dingen combineer ik dagelijks in mijn klas om voor mijn leerlingen de best mogelijke leerkracht te zijn. Samen met hen ga ik elke dag opnieuw op avontuur.  Benieuwd naar deze avonturen? Lees dan gezellig mee! Manda Ophuis