Doorgaan naar hoofdcontent

Executieve Functies


"Ik ben mijn huiswerk vergeten." 
"Hadden we vandaag een topotoets?" 
"Voordat ik het wist, had ik hem al een dreun gegeven. Dat was niet zo handig van me, maar ik was ook zo boos!"
"Ik kon me niet zo goed concentreren..."


Enkele voorbeelden van situaties die je in een (HB)klas meemaakt. De zogenaamde executieve functies...de vaardigheden die nodig zijn om tot leren te komen; flexibiliteit, taakgerichtheid, taakinitiatie, reactie-inhibitie zijn enkele voorbeelden hiervan.

Bij ons op school zijn we sinds ruim een jaar aan het werk met de lessenserie Route 11, bedacht door Hanneke van Dasler. Per les wordt één van de 11 executieve functies op een voor kinderen duidelijke manier uitgelegd en door middel van leuke opdrachten geoefend.
Ik zal eerlijk zijn...ik wist er nog niet veel van voordat we met Route 11 gingen werken. Door het aangaan van de lessen en de oefeningen herken ik bepaalde moeilijkheden met de EFs veel beter bij mijn leerlingen. Door ermee te oefenen en het een naam te geven (alle functies worden in deze methode vergeleken met een functie/onderdeel van een auto), begrijpen kinderen meteen hoe het werkt en waarom het belangrijk is om deze vaardigheden onder de knie te krijgen.

Vlak voor Kerst liet de klas een prachtig staaltje volgehouden aandacht zien. Ik had het woord kerstbomenwinkel op het bord geschreven met de opdracht zoveel mogelijk verschillende woorden te maken met de letters van dit woord. Ik moest de aandacht van de klas bijna met geweld losrukken van de opdracht toen het pauze was...ze wilden er niet mee stoppen. Resultaat: 168 woorden en eigenlijk waren we nog niet klaar.

Afgelopen week trainend we in de klas onze flexibiliteit. Kun jij anders naar dingen kijken? Vanuit iemand anders oogpunt? Dat is belangrijk, want als je tegen een probleem aanloopt, is het handig als je flexibel bent en het ook op een andere manier kunt bekijken. Wellicht vind je dan een oplossing. Om dit te trainen bekeken we een aantal optische illusies. Dit spreekt kinderen bijna altijd aan en het gaf een goede basis voor de opdracht die erop volgde; zelf aan de slag met het maken van een optische illusie. De resultaten waren verbluffend!
Na de les bespraken we met de klas nogmaals wat het nut is van flexibel kunnen zijn en denken. Nu ze dit zelf ervaren hebben en onder woorden kunnen brengen wat het precies inhoudt, kan ik als leerkracht ze eraan herinneren hun flexibiliteit in te zetten wanneer ze vastlopen met een opdracht of in een bepaalde situatie. "Je hebt met die opdracht laten zien dat jij flexibel kunt zijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat het je nu ook lukt." 
Vertrouwen uitspreken en de kinderen eigenaar maken van hun eigen leerproces...succes gegarandeerd!







Ik sluit dit blog graag af met een citaat van Hanneke van Dasler:
"Elk kind leert op zijn eigen, unieke manier. Door een kind zelfbewust te laten worden over zijn of haar eigen talenten en manier van leren, ontvangen zij bagage voor hun verdere leven. Dit zelfbewustzijn is van belang om op een passende wijze ergens bedreven in te worden of om iets te bestuderen."

Bedankt voor het lezen!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...