Doorgaan naar hoofdcontent

Handelingsverlegen... schande of leermoment?

Wij leerkrachten hebben zo goed als altijd de waarheid in pacht. Althans, dat willen wij onze leerlingen laten geloven. Wij hebben overal een antwoord op en wij zijn er voor al onze leerlingen. 
We helpen ze allemaal en willen graag dat het goed gaat met al onze schatjes.
Wanneer we er tegenaan lopen dat een leerling na herhaalde pogingen van verlengde instructie nog steeds niets begrijpt van die sommen op het platte vlak, schakelen we de hulp in van een RT'er. Geen schande...we doen dit voor het kind. Hij/zij heeft het nodig.

Helaas ligt het bij de kinderen die aan de bovenkant uitvallen net even anders. 

Leer mij de HB'er kennen. De verbaal sterke, snel denkende leerling met een ontzettend groot rechtvaardigheidsgevoel en een feilloze antenne voor het vinden van de mazen in de wet. Prachtig!
Als er een doelgroep is in het onderwijs waar je als leerkracht veel van kan leren (vooral over jezelf en je eigen kennis en kunde), zijn het de hoogbegaafden.  
Helaas hebben veel leerkrachten nog steeds de waarheid in pacht. Deze leerkrachten plaatsen zichzelf vaak boven de leerlingen. Wanneer ze een fout maken en daar op worden gewezen door hun leerling, dan krijgt de leerling in kwestie een reprimande; niet zo brutaal doen! 
Wijst een leerling de leerkracht op een niet nagekomen afspraak, ook dan krijgt de leerling een standje; niet zo bijdehand doen!
Gedraagt een leerling zich niet zoals dat van hem/haar verwacht wordt, omdat bepaalde zaken niet duidelijk zijn of er bepaalde regels en afspraken niet nagekomen worden, dan is er al snel sprake van een gedragsprobleem.
Het probleem wordt buiten de leerkracht gezocht en de IB'er en RT'er hebben er weer een taak bij in hun overvolle agenda.

Maar wat nou als het gedrag van leerlingen een spiegel is voor de leerkracht? Wat nou als je het gedrag van een leerling als reflectie ziet van je eigen handelen? 
Het is aan jou als leerkracht wat je er mee doet. Heb je het gevoel dat je als leerkracht ondermijnd wordt? Of pak je deze les met beide handen aan?

Leren wij onze leerlingen niet dat fouten maken mag? Dat je daar iets van kunt leren?
Leren wij onze leerlingen niet dat je van elkaars talenten gebruik kunt en mag maken?
Is het dan niet vreemd dat juist die personen die dit preken, dit niet doen? 

Waarom is het voor veel leerkrachten een schande om aan te geven dat je iets niet weet? Of toegeeft dat je een fout hebt gemaakt? Of dat je even niet meer weet hoe je die ene leerling het best kunt helpen en dus een collega om hulp vraagt?
Handelingsverlegen zijn lijkt in veel gevallen wel een schande. 

Maar wat nou als je er een leermoment voor jezelf van maakt? Wat nou als je actief op zoek gaat, desnoods samen met je leerling, naar een oplossing voor het probleem. 
Volgens mij creëer je op zo'n moment een win-win situatie; de leerling zal een stap zetten in zijn/haar ontwikkeling, net als jij als leerkracht. Een extra win-moment is dat je zult merken dat de waardering van je leerling en zijn/haar vertrouwen in jou groeit.

Vooruit...laten we het een win-win-win-win situatie noemen, want de leerling krijgt ook nog eens een prachtig voorbeeld te zien:

-fouten maken mag
-van fouten maken kun je leren 
-je kunt en mag van elkaars talent gebruik maken
*Het bovenstaande geldt zeker ook voor leerkrachten!*

Mooier kun je het niet krijgen!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...