Doorgaan naar hoofdcontent

Kleien met zelfkennis

Ik werk al een aantal jaren in het onderwijs en ben, heel eerlijk gezegd, nog nooit een methode tegengekomen die voldoet aan mijn wensen als het gaat om sociaal-emotionele ontwikkeling. Zeker niet als het gaat om HB kinderen. Om die reden creëer ik vaak zelf uitdagende lessen waar mijn leerlingen veel aan hebben.
Eens in de week ben ik aan het experimenteren met mijn klas. Ik ben op zoek naar dingen die mijn leerlingen gelukkig maakt, waar hun hartje sneller van gaat kloppen, hun passie en talenten. 
Telkens probeer ik dit op een andere manier te benaderen, zodat ze uiteindelijk zelf zullen herkennen wie ze zijn en wat ze graag willen in hun leven.
Hierover zal ik op een later tijdstip nog eens meer vertellen. 

Eén van de opdrachten die ik de kinderen gegeven heb, was kleien met zelfkennis. Elk kind kreeg een klein klompje klei (2x2x3) met daarbij de opdrachten om zichzelf te kleien. Het poppetje moest laten zien wat hun talenten waren, maar  mocht ook een weerspiegeling zijn van hun wensen op dit gebied. 
Graag deel ik een aantal van deze prachtige exemplaren met jullie. 

Ik werd er enorm door geïnspireerd en het raakte me ook! Prachtig toch, al die zelfkennis! Dit maakt mij een trotse en positief gestemde juf!


Silvia: Een vuist omdat ik me stoer vind, arm vooruit want ik bied hulp aan,
borst vooruit want ik durf op te komen,
ik zit want ik kan ook rustig zijn.


Mahaly: Met mijn uitgestoken handen ben ik bereid
om anderen te helpen en voor vrienden op te komen.
Met mijn clownsmuts laat ik zien dat iedereen
mij maar moet accepteren zoals ik ben.


Koen: Met mijn denkende houding durft ik
graag over alles te denken.
Met mijn vinger in de lucht durf ik te vragen.


Mieke: Ik lach omdat ik positief bent.
Mijn poppetje heeft grote voeten want ik sta
sterk in mijn voeten.
Ik heb een vinger omhoog,
omdat ik vragen durf te stellen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...