Doorgaan naar hoofdcontent

Niemand voor de klas...

Afgelopen twee weken was ik ziek. Echt ziek! Zes dagen koorts, nauwelijks eetlust, duizelig, keelpijn, hoesten, hoofdpijn...kortom, algeheel malaise. Een fikse griep.
Elke bevlogen leerkracht weet wat je denkt op het moment dat je opstaat en voelt dat het niet goed zit. Je grijpt nog naar de thermometer in de hoop dat er geen sprake is van koorts..want zolang je geen koorts hebt, kun je "prima" aan het werk. Maar helaas...bij mij stond op het display wel degelijk een getal waar ik niet blij van werd en om half 7 in de ochtend liet ik mijn teamleider weten dat ik niet zou kunnen komen werken. 
Nu ben ik gelukkig erg gestructureerd en plan ik alles op vrijdag al voor de week erna. Dit maakte het die dag iets gemakkelijker om thuis te blijven. Ik wist ook wie mijn groep zou opvangen en dat was iemand die mijn groep inmiddels wel een beetje kent. Ik werk, zoals jullie wellicht weten, als full-time HB leerkracht en dit type kind is niet voor iedereen gemakkelijk om mee te werken. Met name onbekende (inval)leerkrachten op dit gebied hebben er een flinke kluif aan wanneer ze met deze welbespraakte, zeer intelligente wezens aan de slag moeten. Vaak krijg ik dan te horen dat ze "toch wel brutaal waren en bijna niet te handhaven."  Ik ervaar dat niet zo. Ik weet dat mijn leerlingen duidelijkheid, structuur en regelmaat nodig hebben met hier en daar een zeker mate van vrijheid. Wanneer je niet precies weet wanneer je de teugels strak moet houden of moet laten vieren, dan is het inderdaad een pittige doelgroep. Ik blijf het zeggen...het zit in je botten of niet.

Ik was in ieder geval zo ziek, dat ik ook dinsdag nog niet kon werken. Op dinsdag werd er een andere leerkracht voor mijn groep geplaatst. En dinsdag bleek dat ik er ook woensdag nog niet kon zijn. En toen gebeurde waar ik zo bang voor was...er was niemand die mijn klas op kon vangen. We hebben momenteel een aantal collega's die vanwege langdurige ziekte afwezig zijn en een aantal die met zwangerschapsverlof zijn. Daarvoor worden de meeste van onze invalkrachten uit de "invalpool" ingezet, met als gevolg dat er bijna niemand overblijft om de overige leerkrachten te vervangen wanneer deze ziek worden.
Mijn klas werd verdeeld over de andere HB groepen. Gelukkig was dit maar 1 dag, maar ze hebben die eerste week dat ik ziek was vier verschillende leerkrachten gehad en de week erna drie. Voor de meeste kinderen is dat al ontzettend vervelend, maar voor onze gevoelige HB kinderen is dat nog veel erger. 

De ontwikkelingen op het gebied van onderwijs is al veel over gezegd. Het is onvoorstelbaar triest dat een sector die zo belangrijk is voor de toekomst van onze kinderen zo genegeerd wordt. Ik ben niet zo van het staken...ik werk graag en geniet van mijn klas. Maar ik sta wel achter de acties en staak daarom wel mee.
Ik ben heel benieuwd of er de komende jaren ook maar iets zal gaan veranderen...





Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...