Doorgaan naar hoofdcontent

Executieve functies – Route 3: Taakinitiatie

Route 3: Taakinitiatie
“Kaar voor de start… - De stoplichten staan op rood. Alle auto’s staan met ronkende motoren in de rij te wachten op het startsignaal. Zodra de stoplichten op groen springen, racen de coureurs zo snel mogelijk naar de finish.” (van Dasler, 2017)

Je kent ze wel…de dromers die de helft van je verhaal niet hebben meegekregen, nog met hun tas in de hand bij de kapstok staan te dromen of hun werk nog niet voor zich op tafel hebben wanneer jij al lang het “Startschot” gegeven hebt. De rekkers die nog geen zin hebben om te beginnen, de ja-maarders die eerst nog een discussie met je aan willen gaan…

Soms moet je gewoon meteen starten en wordt er van je verwacht dat je ook op een bepaald moment weer klaar bent met je taken. 
Het vermogen om op tijd te starten met je taken heet taakinitiatie.
Taakinitiatie is het vermogen om zonder dralen (op tijd en op efficiënte wijze) met een taak (die we als vervelend of saai ervaren) te beginnen (uit: Slim maar… | Dawson & Guare).

Ervaringen uit de praktijkTaakinitiatie is zowel bij het starten van een opdracht, taak of werkje belangrijk, als ook bij het opruimen en afronden. Nog even die laatste som, nog even dat laatste woord intypen op de Ipad, nog even dat laatste level afronden.
In mijn klas heb ik aan beide kanten, zowel bij het starten als ook bij het afronden, dralers. Omdat deze vaardigheid vaak samen gaat met time-management en doelgerichtheid, helpt het vaak om de kinderen even de tijd te geven of een tijd met ze af te spreken. Om die reden tel ik vaak af tot het moment waarop iedereen aan de slag moet zijn of klaar moet zijn met opruimen.
Daarnaast kunnen tijdens het werken time-timers ingezet worden om zichtbaar te maken hoeveel tijd een leerling nog heeft. Of je kijkt samen naar de klok en overlegt met het kind hoeveel tijd het nodig denkt te hebben voor een taak. Je spreekt dan samen af hoe laat het af moet zijn. Dit geeft duidelijke kaders aan het kind. Een beloning wanneer het werk klaar is in de vorm van een tekening maken, een spelletje doen met de hele klas of iets dergelijks, kan ook motiveren.

Ik geeft tijdens het starten en afronden van de lessen ook gericht complimenten aan leerlingen die op tijd beginnen en binnen de tijd klaar zijn met opruimen. Ook dit motiveert anderen om vlot te starten met een taak en meteen op te ruimen wanneer hier het sein voor wordt gegeven.

Materiaal om mee te oefenen
Visualisatie oefeningen kunnen kinderen helpen om gerichter hun gedachten te sturen. Zo kunnen ze leren om afleidende gedachten te “parkeren” en zich op hun taak te richten.
Dit vergt veel tijd en oefening!

Er zijn leuke spelletjes die je kunt inzetten om dit te oefenen.
Labyrinth, the duel, waarbij puzzelstukken op de juiste plek geschoven moeten worden om de juiste weg te creëren. Je speelt tegen elkaar, dus als je niet op tijd begint, is de kans groot dat ze ander wint.
Ook Speed Cups kan hiervoor ingezet worden, evenals Vlotte Geesten. Koppie erbij, anders laat je de ander winnen!

In DIT filmpje van Tea Adema wordt op een prettige manier aan kinderen uitgelegd wat taakinitiatie inhoudt en waarom het belangrijk is.


En teslotte laat Akwasi zien hoe je meer energie kunt krijgen om toch zin te krijgen in een taak waar je eigenlijk niet zoveel zin in hebt. Dat doet hij met een aantal oefeningen en een mantra in het volgende filmpje….klik HIER.








Reacties

Populaire posts van deze blog

Executieve functies - Route 1: Reactie-inhibitie

Route 1: Reactie  inhibitie  “Je rempedaal - Op tijd remmen is in het verkeer heel belangrijk. Zo sta je op tijd stil en voorkom je ongelukken. Wanneer je deelneemt aan het verkeer, zal je goed moeten weten wanneer je wordt geacht op de rem te trappen.” (van Dasler, 2017) Veel HB kinderen hebben een hoofd vol ideeën en slaan als een malle aan het associëren wanneer er iets gezegd wordt of wanneer ze iets zien. De focus op hun werk houden is dan lastig, jezelf inhouden om meteen eruit te floepen wat je vindt en voelt is soms zelf onmogelijk! Dat idee vliegt als vanzelf je hoofd uit, het antwoord is al door de klas gevlogen nog voor de anderen de kans kregen hun vinger op te steken en die vraag op het puntje van je tong val er zomaar vanaf, ook al heeft de juf gezegd dat je eerst goed moet luisteren. Het vergt van een kind dat het snel leert reageren, maar wel eerst keurt of het echt het juiste moment is om te reageren. In sneltreinvaart worden STOP, DENK, KIES, DOE en K...

Executieve functies – Route 11: Inleiding

Waar we in het (HB) onderwijs steeds meer achter komen, is het belang van goed ontwikkelde executieve functies; de vaardigheden die je nodig hebt om tot leren te komen. Hier werd in het verleden vaak te weinig aandacht aan besteed en dat leidde bij veel leerlingen tot problemen, niet alleen op school maar ook in hun dagelijks leven.   Bij ons op de afdeling voor voltijds HB onderwijs maken we inmiddels gebruik van de methode Route 11, ontwikkeld door Hanneke van Dasler, in samenwerking met Evelijn Pereira. In deze methode worden de verschillende executieve functies systematisch aangeboden, waardoor kinderen hun gedrag zelf leren te reguleren. Ze krijgen meer inzicht in hun eigen kunnen en hun eigen aandeel in het hebben van succeservaringen. Uit de inleiding van de Route 11 wegwijzer voor leerkrachten: “Kinderen ervaren daardoor meer autonomie, een hoger competentiegevoel en meer zelfcontrole over hun leerproces en –product, wat een voorwaarde is om tot talentontwikkeling te...

Executieve functies – Route 4: Volgehouden aandacht

Route 4: Volgehouden aandacht “Jouw gaspedaal – Om goed vooruit te komen, is het van belang dat je op het juiste moment gas geeft en op het juiste moment het gas kan loslaten. Dit betekent dat je altijd goed geconcentreerd moet zijn en dat valt nog niet mee!” (van Dasler, 2017) Volgehouden aandacht is het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een taak. Hoe gemakkelijk is het om even af te dwalen, even voor je uit te staren en je mee te laten varen op die oneindige stroom aan gedachten naar mooie oorden, vette games en andere fijne plekken in de geest. In de methode Route 11 wordt de hoeveelheid aandacht die je hebt vergeleken met een benzinetank. In onze “tank” zit voor maar ongeveer 45 minuten brandstof. Om je klas dus bij de les te houden, is het verstandig elke drie kwartier even een oefening te doen met de klas, ze een frisse neus te laten halen of een andere korte activiteit in te zetten. Op bepaalde Finse scholen gaan ...